Oliko Suomessa käytössä 1890-luvulla juliaaninen vai gregoriaaninen kalenteri

Kysytty

oliko Suomessa käytössä 1890-luvulla juliaaninen vai gregoriaaninen kalenteri

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Gregoriaaninen eli nykyinen. Suomessa siihen siirryttiin jo 1.3.1753. Jostain kummasta syystä kuitenkin pääsiäisen ajankohta määriteltiin poikkeavalla tavalla, tässä siirryttiin normaalikäytäntöön vasta vuoden 1869 alusta. Näin suuriruhtinaanmaassa Suomessa oli eri kalenteri kuin Venäjällä, jossa oli 1890-luvulla vielä voimassa juliaaninen kalenteri. Myös ortodoksinen kirkko noudatti sitä ja mahdollista on, että Suomen ortodoksisten seurakuntien tuonaikaisissa kirkonkirjoissa on sen mukaisia merkintöjä.

Oja, Heikki
Aikakirja. - Otava, 1999.

Vanhat kalenterit löytyvät esimerkiksi almanakkatoimistosta, https://almanakka.helsinki.fi/ Ne ovat olleet verkossa, mutta poistuneet, joten kannattaa kysyä heiltä lisätietoa.

5 ääntä

Kommentit

Tuutarin rippikirjassa erään ihmisen syntymäaika oli 28.3.1842. Sukututkimusohjelmassa Genissä hänen syntymäaijakseen on merkitty 9.4.1848, minkä ajanlaskun mukainen? Ihminen oli syntynyt Traskoje selossa (?).
Päivä ja kuukausi lienee venäjän systeemin mukainen, ja siinä mielessä oikein, mutta tuota vuosilukuristiriitaa ihmettelen. Onko sille itärajan ylittävää selitystä?
Kaikki muut vuosiluvut on meikäläisen systeemin mukaiset. Siitä seuraisi, että hän avioitui kolmetoistavuotiaana ja sai lapsenkin sen ikäisenä. Taitaa täytyä korjata yhtenäiseksi nuo luvut.
Ihminen oli alunperin saksalainen, mutta hänestä tuli yksi lenkki suomalaisen suvun kantaäitien ketjuun. Miehensäkin oli Suomalaisen kirjallisuudenseuran jäsen.