Oliko Mannerheim Natsi?

Kysytty

Oliko Mannerheim Natsi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Historioitsijoiden keskuudessa vallitsee konsensus siitä, että Mannerheim ei ollut natsi. Erooppalaisena aristokraattina Mannerheim edusti monilta osin erilaisia arvoja kuin natsit. Toisin sanoen Mannerheimin ja natsien maailmankatsomukset erosivat toisistaan huomattavasti.

Suomen ja Natsi-Saksan suhdetta ja yhteyksiä käsitellään muun muassa seuraavissa teoksissa:

Jokisipilä, Markku: Kolmannen valtakunnan vieraat : Suomi Hitlerin Saksan vaikutuspiirissä 1933-1944 (2013).

Seppinen, Jukka: Hitler, Stalin ja Suomi : isänmaa totalitarismin puristuksessa 1935-1944 (2009).

7 ääntä

Kommentit

Mannerheim oli aristokraatti,monipuolinen sotataitaja,kova ja ankara puoli löytyy,sisällissodan aikana sai lempi nimen työläisten keskuudessa Soppaluu nimen,