Oliko hovinainen Marie-Thérèse-Louise de Savoie-Carignan myös prinsessa?

Kysytty

Oliko hovinainen Marie-Thérèse-Louise de Savoie-Carignan myös prinsessa?

Vastaus

Vastattu

Kyllä, Marie Thérèse Louise of Savoy (englanti) / Maria Teresa Luisa di Savoia-Carignano (italia) / Marie Thérèse Louise de Savoie-Carignan (ranska) (8. 9. 1749 – 3.9.1792) oli avioliittonsa myötä arvonimeltään Princesse de Lamballe eli Lamballen ruhtinatar/prinsessa. Hänen isänsä oli Prince Louis-Victor de Savoie-Carignan, miehensä Louis Alexandre de Bourbon, prince de Lamballe.

Lähde: Encyclopaedia Britannica https://www.britannica.com/biography/Marie-Therese-Louise-de-Savoie-Car…

Kielitoimiston sanakirjan mukaan prinsessa on:

hallitsijahuoneen naispuolinen ei-hallitseva jäsen.

Ruhtinatar taas:

eräistä naispuolisista hallitsijoista; ruhtinassuvun naispuolinen jäsen, vars. ruhtinaan puoliso.

Marie Thérèse Louise de Savoie-Carignan oli siis ylhäisaateliin kuuluva nainen, joita kutsuttiin ajoittain ja paikoittain prinsessoiksi/ruhtinattariksi, mutta hän eikä hänen miehensä ollut kruununperijä. Lamballen prinsessa oli kuningatar Marie Antoinetten hyvä ystävä.

Prinsessa de Lamballesta löytyy hyvin vähän tietoa suomeksi, mutta tässä muutama kirjalähde muilla kielillä:

Vapaasti verkossa:

Kirjastoista: