Oliko aurinkokunnan planeetoilla joskus omia suomenkielisiä nimiä?

Kysytty

Oliko aurinkokunnan planeetoilla joskus omia suomenkielisiä nimiä?

Vastaus

Vastattu

Taivaankappaleista ilmeisesti kiintotähdet olivat ehkä kiinni taivaankannessa tai reikiä siinä. Aurinko ja kuu eli taivaanvalot sijaitsivat taivaalla loistaessaan ilmeisesti taivaankannen alla, ja ne olivat jonkinlaisia irtonaisia "esineitä".

Suomalainen, suhteellisen myöhään kerätty kansanperinne ei ole säilyttänyt paljonkaan tietoa muinaisista tähtiin ja kiertotähtiin liittyvistä uskomuksista. Kansanperinne kuitenkin antaa ymmärtää, että joskus tähdet olivat hyvin merkittäviä, ja niihin liittyvä tieto arvostettua. Tietäjien kerrotaan saaneen osan mahdistaan katsomalla ja tutkimalla Otavaa ja muuta tähtitaivasta.

Venus
Aamuisin Aamutähti, Huomen-tähti, Kointähti; iltaisin Ehtytähtiehtatähtiehdan tähti eli ehtootähti ("iltatähti") tunnetaan myös nykyisin Venuksena, koska kyseessä on sama planeetta.

Mars-planeetasta on mainittu käytetyn nimityksiä Kuunseuraaja, Kuunrenki ja Kuunkasakka, mutta näillä nimillä on voitu tarkoittaa myös Kaksosten tähdistön Regulusta tai Neitsyen tähdistön Spicaa. Enemmän tietoa tähtien vanhoista nimistä, niiden alkuperästä ja merkityksestä sekä tähtiin liittyviä kertomuksia löytyy lähteistä.

Lähteitä ja lisätietoja:

Piekkola, Hannu : Kalevala : matkaopas tähtiin (Hereticum, 2011)

htps://fi.wikipedia.org/wiki/Muinaissuomalaisten_kaikkeusk%C3%A4sitykset

http://www.ursa.fi/yhd/uranus/luennot%202004/perusteet/tahdet.htm