Oliko Aleksis Kiven äidillä Annastiina Hambergilla sisaruksia ja minkä nimisiä ja ikäisiä? Asuinpaikat ja ammatit?

Kysytty

Oliko Aleksis Kiven äidillä Annastiina Hambergilla sisaruksia ja minkä nimisiä ja ikäisiä? Asuinpaikat ja ammatit?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrjö Blomstedt mainitsee artikkelissaan Aleksis Kiven esivanhemmat (julkaisussa Genos: Suomen sukututkimusseuran aikakauskirja 1984, nro 4), että Aleksis Kiven äiti, Annastiina (Anna Kristiina) Hamberg syntyi Tuusulassa v. 1793. Hän asui kotonaan Tuusulan Nahkelassa (Nackskog), kunnes solmi avioliittonsa Eerik Johan Stenvallin kanssa. Annastiina toimi mm. pitokokkina, kankaankutojana ja ompelijana. Blomstedtin artikkelissa mainitaan myös Annastiinan isä Antti Juhaninpoika Hamberg (1800-luvun alkuun saakka Hannula), joka toimi seppänä sekä äiti Anna Juhanintytär, syntyisin Tuusulan Nahkelan Maulalta. Annastiina Hambergin sisaruksia ei tässä artikkelissa mainita.
V. Tarkiaisen teoksessa Aleksis Kivi: elämä ja teokset (1915, s. 40) kerrotaan, että Hambergin perheessä oli viisi sisarusta, kolme poikaa ja kaksi tytärtä vuonna 1824, jolloin Annastiina vietti häitään. Tyttäristä Annastiina oli vanhin. Tieto löytyy myös Esko Rahikaisen kirjasta Metsän poika: Aleksis Kiven elämä (2004).
Laajemmin Hambergin suvusta on kerrottu Hannes Sihvon kirjassa Elävä Kivi: Aleksis Kivi aikanansa (2002, s. 88-91). Tässä teoksessa sanotaan Tarkiaisen ja Rahikaisen teoksista poiketen (s.90), että Hambergin perheeseen syntyi yhteensä seitsemän lasta, joista kolme kuoli jo lapsina.
Käyttämistämme painetuista lähteistä ei löytynyt tarkempia tietoja Annastiina Hambergin sisaruksista, ei edes nimiä. Sukutietoja on mahdollista etsiä myös internetissä Suomen sukututkimusseuran Hiski-tietokannasta (http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi ). Sukututkimusseuran kirjasto tekee myös maksullisia tiedonhakuja asiakkaille. Yhteystiedot löytyvät sivulta http://www.genealogia.fi/yhteystiedot. Aleksis Kiven seuran kotisivut löytyvät osoitteesta http://www.aleksiskivi-kansalliskirjailija.fi/fi/index.php?option=com_c….