Otsikko
Oliisin kysynyt olisiko jossain luetteloa, kuvausta tai hakemistoa naiskirjailijoista kaunokirjallliuuden alalla. Kysymykseen tulisivat sekä suomenkieliset…

Kysytty

Hei

Oliisin kysynyt olisiko jossain luetteloa, kuvausta tai hakemistoa naiskirjailijoista kaunokirjallliuuden alalla. Kysymykseen tulisivat sekä suomenkieliset että ulkomaiset kirjailijat (joiden teokset käännetty kuitenkin suomeksi).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kaltaista kattavaa luetteloa ei ole olemassa - aika laaja se olisikin! Mutta jos tarkoituksesi on siis perehtyä nimenomaan naiskirjailijoihin ja etsit siltä saralta lukuvinkkejä, saattaisi esimerkiksi seuraavista teoksista olla sinulle apua:

Sain roolin johon en mahdu : suomalaisen naiskirjallisuuden linjoja / toimittanut Maria-Liisa Nevala (Otava, 1989)
Kissansilmiä : anglo-amerikkalaisia naiskirjailijoita 1970-80-luvulla (Kirjastopalvelu, 1991)
Torppa, Tiina: Murha naisen käsin : 25 naisdekkaristia (BTJ, 2009)
Kotimaisia naistenviihteen taitajia : 100 vuotta rakkautta / toim. Ritva Aarnio ja Ismo Loivamaa (BTJ Kirjastopalvelu, 1999)
Murha pukee naista : naisdekkareita ja dekkarinaisia / Ritva Hapuli ja Johanna Matero (toim.) (KSL-kirjat, 1997)

Ja jos englanti sujuu:
Women's literature / edited by Claire Buck (Columbia, 1994)
Showalter, Elaine: A literature of their own : from Charlotte Brontë to Doris Lessing
Showalter, Elaine: A jury of her peers : American women writers from Anne Bradstreet to Annie Proulx (London : Virago, 2009)
Who's who in contemporary women's writing (London : Routledge, 2001)

Lisäksi internetistä löytyy paljon erilaisia subjektiivisia listauksia naiskirjailijoista, esimerkiksi useissa kirjallisuusblogeissa on laadittu listoja tyyliin naiskirjailijat top 100:
http://sarankirjat.blogit.fi/100-naiskirjailijan-kirjaa/
http://leenalumi.blogspot.com/2011/01/sata-naiskirjailijaa-leena-lumin…

Myös jotkut kirjastot ovat laatineet valikoimaluetteloja naiskirjailijoista:
http://www.jyvaskyla.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/jyvaskyla/e…