Olette näköjään uudistamassa helmet-käyttöliittymää.. väärin. Miksi kirjahaun oletusattribuutti on hakusanat eikä teoksen nimi. Ammattikäytössä informaatikot…

Kysytty

Olette näköjään uudistamassa helmet-käyttöliittymää.. väärin. Miksi kirjahaun oletusattribuutti on hakusanat eikä teoksen nimi. Ammattikäytössä informaatikot aloittavat varmasti asiasanalla, mutta me tavikset haemme kirjoja sen nimellä. Entä kun kirjan perustiedot on saatu näytölle: miksi ette ole korjauttaneet ilmiselvää mokaa, jossa listataan kaikki sivukirjastot, joissa kyseinen kirja on luettelon mukaan. Ei se kiinnosta, vaan se, missä se on saatavilla/hyllyssä juuri nyt. Nykyisin (kuten aiemminkin) joutuu napsimaan "näytä lisää" ja "rajaa hyllyssä oleviin". Kysyisitte näistä tavisloppukäyttäjiltä tai laittaisitte kompuutterin katsomaan, miten tätä systeemiä eniten käytetään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-verkkokirjaston etusivulle on valittu vapaa sanahaku ensimmäiseksi hakutavaksi juuri siitä syystä, että asiakkaat ovat tottuneet käyttämään erilaisia hakutermejä hyvin vapaasti esim. Internetin monissa hakukoneissa. Voit mainiosti kirjoittaa HelMetin etusivun hakukenttään kirjan nimen. Yhtä hyvin voit kirjoittaa tähän vapaan sanahaun kenttään tekijän nimen tai minkä tahansa muun asian, jolla haluat etsiä tarvitsemaasi kirjaa, vaikkapa julkaisijan tai vain osan kirjan nimestä, asiasanan ym.

Mikään ei siis estä käyttämästä kirjan nimeä hakuterminä HelMetin etusivulla, ja hakutulos on oikea. Vapaa sanahaku vain antaa sinulle vapaammat kädet haun tekemiseen kuin pelkkä nimekehaku. Jos valitset sen sijaan välilehden "Teoksen nimi", saat kyllä sitäkin kautta oikean tuloksen, mutta erilaista reittiä, nimittäin selaamalla teosten nimien hakemistoa.

Tosiasiassa "ammattikäytössä informaatikot" käyttävät melko harvoin asiasanahakua, aivan kuten "taviskäyttäjätkin". Siksi asiasanahaku onkin uudistetussa HelMetissä sijoitettu aika kauas etusivulta: välilehden "muut hakutavat" pudotusvalikkoon.

Todella hyvä olisi, jos hakua tehdessä olisi mahdollista rajata tulos hyllyssä olevaan aineistoon. Tämä ei valitettavasti ole toistaiseksi mahdollista, vaikka tällaista rajausta kaipaavat niin asiakkaat kuin kirjastojen henkilökuntakin. Ongelmana tässä on se, että HelMetin taustalla olevaa amerikkalaista kirjastojärjestelmää ei alun perin ole suunniteltu käsittelemään hakujen yhteydessä neljän kaupungin ja noin kahdeksankymmenen kirjaston kokoelmia. Järjestelmää kuitenkin kehitetään kaiken aikaa, ja tällaisestakin rajausmahdollisuudesta on järjestelmän toimittajalle tehty kehittämisehdotus. Nykyisin HelMet kuitenkin kertoo jo hakutuloslistassa kunkin nimekkeen kohdalla sen, kuinka monessa kirjastossa ko. teosta on nimenomaan hyllyssä, ja luettelee näistä kolme aakkosissa ensimmäistä.