Olen yrittänyt parhaani mukaan noudattaa tekijänoikeuslakia, mutta silti jotkin asiat siitä koskien yksityiskäytön käsitettä mietityttävät. Olen ymmärtänyt,…

Kysytty

Hei! Olen yrittänyt parhaani mukaan noudattaa tekijänoikeuslakia, mutta silti jotkin asiat siitä koskien yksityiskäytön käsitettä mietityttävät.

Olen ymmärtänyt, että yksityiskäytön nojalla oli ok antaa kurssikaverini ottaa puhelimeensa kuvia kurssikirjasta, jota hänellä ei ollut, hänen omaa opiskeluaan varten. Jäin kuitenkin miettimään ymmärsinkö nyt lain oikein vai olenko vahingossa rikkonut sitä - saisiko vain kirjaston materiaalia, eikä itse ostamaani, jakaa muille yksityiskäyttöön opiskelua varten? Kiitos vastauksestanne!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyjä ja kurssikaveri ovat molemmat toimineet lain sallimalla tavalla. Tekijänoikeuslain §12 sallii tehdä muutaman kopion yksityistä käyttöä varten esimerkiksi kurssikirjasta. Sillä ei ole merkitystä, millä tekniikalla kopion tekee, käsin kirjoittamalla vai kameralla kuvaten. Myöskään sillä ei ole merkitystä, mistä alkuperäinen teoskappale on peräisin, kunhan kyseessä on laillisesti valmistettu teoskappale (piraattikopiosta tehty kopio on laiton). Lain näkökulmasta kurssikaveri on soveltanut tätä lain sallimaa oikeutta, kysyjä on vain sattunut olemaan sopiva lähde.

Heikki Poroila