Olen yrittänyt löytää tietoa kristillisten kirkkojen suhtautumisesta geeniteknologiaan ja biolääketieteeseen, mutta Haluaisin tieoa erityisesti…

Kysytty

Olen yrittänyt löytää tietoa kristillisten kirkkojen suhtautumisesta geeniteknologiaan ja biolääketieteeseen, mutta Haluaisin tieoa erityisesti roomalaiskatolisen ja ortodoksisen kirkon kannanotoista. Miten ne suhtautuvat biologisiin täsmälääkkeisiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olet ihan oikeassa siinä, että moniin ajankohtaisiin kysymyksiin on vaikeaa löytää vastausta kirjoista. Tässä tapauksessa voisit aivan hyvin ottaa yhteyttä katolisen kirkon tiedotuskeskukseen osoitteessa http://www.catholic.fi/. Ortodoksisen kirkon sivut löytyvät osoitteessa http://www.ort.fi/fi/index.php

Kirjallisuuttakin löytyy ja kirjoistahan voit tehdä kaukolainapyynnon ( ks. sivuhttp://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;217;395;5740 ).

Tässä muutama, ehkä sinua kiinnostava kirja ja lehtiartikkeli:

McGrath, Alister
Dawkinsin jumala : geenit, meemit ja elämän tarkoitus
Helsinki : Kirjapaja, 2006 ,

Wilson, Edward O.
Konsilienssi
Helsinki : Terra cognita, 2001

Human cloning : religious responses / Ronald Cole-Turner
Louisville (Ky.) : Westminster John Knox Press, cop. 1997

Chapman, Audrey
Unprecedented choices : religious ethics at the frontiers of genetic science
Minneapolis, MN : Fortress Press, 1999
Sarja:Theology and the sciences

Christoffer Grundmann
Was ist der Mensch, dass du seiner gedenkst?" : das christliche Menschenbild angesichts moderner Genforschung
Neuendettelsau : Freimund-Verlag, 2002

Bioetisk debatt i Norden 1993 : rapport från Nordiskt utskott för etik inom bioteknologi / redigering: Jonas Josefsson
København : Nordisk Ministerråd, cop. 1994

Patent på liv?
København : Nordisk Ministerråd ; Stockholm : Allmänna förl. 1992

Etik och genteknik : filosofiska och religiösa perspektiv på genterapi, stamcellsforskning och kloning / Carl-Gustaf Andrén & Ulf Görman (red.)
Lund : Nordic Academic Press, 2004
91-89116-74-7 (inb.)

Beyond cloning : religion and the remaking of humanity / edited by Ronald Cole-Turner
Harrisburg, Pa. : Trinity Press International, 2001
ISBN 1-56338-317-9

Religion och genteknik.
Det givna och det föränderliga / Nils Uddenberg (red). Nora : Nya Doxa, 2000, ISBN 91-578-0340-4

Medicin, etik, teologi : möten och konfrontationer / Per Sundström
Örebro : Libris, 1993

Människovärde i devalvering : etik i livets början och slut / redaktör: Tomas Seidal
Uppsala : EFS-förl., 1986 ; (Klippan : Ljungberg)
91-7080-737-X

Etiska riktmärken vid livets gränser. [1] / med bidrag av H. Fagerberg ...
Uppsala : Katolska bokförl. : Signums exp., 1979
ISSN 99-0151843-1

Lisäksi pari lehtiartikkelia:

Pekonen, Osmo
Geeniteknologia ja elämän pyhyys
Kanava 2000 ; (28) ; 6 ; 369-372

Leikitäänkö Jumalaa
Suomen kuvalehti
2001 ; (85) ; 31 ; 56-57 .