Olen yrittänyt löytää 90-luvulla Kempeleen kirjastosta useita kertoja lainaamaani englanninkielistä kirjaa tai ainakin tietoja siitä. Kirjassa arvioidaan 100…

Kysytty

Olen yrittänyt löytää 90-luvulla Kempeleen kirjastosta useita kertoja lainaamaani englanninkielistä kirjaa tai ainakin tietoja siitä. Kirjassa arvioidaan 100 parasta rockalbumia (tai ehkä kuitenkin popalbumia, koska useita Frank Sinatran 50-luvun levyjäkin on mukana). Kirjan nimi on siis ehkä 100 best pop albums/records/vinyls. Mistähän kirjasta lienee kyse ja saaneeko sitä enää hankittua mistään. Minusta siinä oli paras valikoima loistavia levyjä verrattuna lukuisiin muihin opuksiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mieleen tulee kaksi vaihtoehtoa. Vuonna 1987 on julkaistu Paul Gambaccinin "Paul Gambaccini presents the Top 100 Albums" (GRR, 1987). Kirjassa on isoja kuvia levyjen kansista ja se on suhteellisen ohut (96 sivua). Listalla ei tosin ole Frank Sinatran albumeita:
https://www.finna.fi/Record/helle.127795

Toinen todennäköisempi vaihtoehto on Colin Larkinin "All time top 1000 albums" (Guinness, 1994). Kirja listaa tosiaan kaikkien aikojen 1000 parasta albumia. Listalla on mukana on useita Sinatran konseptilevyjä 1950-luvulta. Listalla oleva musiikki on valittu laaja-alaisesti eri genreistä, ja mukana on myös jatsia.
Kirjasta on useita eri painoksia:
https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=colin+larkin+1000&type=AllF…