Olen yrittänyt jäljittää erästä 90-luvulla eletyn lapsuuteni nuortenkirjaa, mutta tuloksetta. Kirjan nimi ja kirjoitaja eivät nouse mieleen, mutta tapahtumat…

Kysytty

Olen yrittänyt jäljittää erästä 90-luvulla eletyn lapsuuteni nuortenkirjaa, mutta tuloksetta. Kirjan nimi ja kirjoitaja eivät nouse mieleen, mutta tapahtumat ja miljöö ovat toinen tarina.

Tarina sijoittui muinais-Suomeen, aikoihin joina kristinusko vasta teki tuloaan maahan ja oli vasta uusi, satunnaisten lähetystyötä tehneiden munkkien sydämenasia. Erääseen vauraaseen, orjiakin pitäneeseen taloon oli asettunyt yksi tällainen "ristin Kiesusta" palvonut vieraan maan munkki, jonka opetuksia talon emäntä seurasi, muut eivät niinkään - tämä oli tarinassa vähän kuin sivujuonteena.

Muuten seurattiin talossa eläneen (orpo?)lapsen elämäntarinaa ja tehtiin sen kautta tutuksi tuon ajan elämänmallia karjan- ja talonpitoineen. Eräs talon lehmistä taisi olla nimeltään Kulla - ja sen tappoi karhu.

Kirjan tunnelma on jäänyt vahvana mieleen, ja niin mielelläni löytäisin sen uudelleen! Ajattelin ensin että se voisi olla Maijaliisa Dieckmannin kirjoja, muttei vaikuta siltä.

Vastaus

Vastattu

Kollega tarjosi Laila Kohosen teosta Haaraparran tytär (1996). Siinä on orpo Tekla, joka yritetään naittaa vanhalle, väkivaltaiselle miehelle. Tyttö ja myös hänen pikkuveljensä saadaan ulkopuolisten avulla pelastettua muualle. Lapsuudenkodissa pyörii pappi Johannes ja Pyhää Henrikiä rukoillaan.