Olen yrittänyt etsiä tutkimusta, josta joskus olen lukenut pätkän (saattoi olla HS:n kolumneissa viitteenä tms). Tutkimuksessa verrattiin opettajien…

Kysytty

Hei! Olen yrittänyt etsiä tutkimusta, josta joskus olen lukenut pätkän (saattoi olla HS:n kolumneissa viitteenä tms). Tutkimuksessa verrattiin opettajien kannustamisen vaikutusta lasten oppimiseen. Ryhmä, jolle painotettiin "olet taitava" (=lapsen ominaisuus) löi hanskat tiskiin heti vaikeuksien tullessa, kun taas ryhmä, jota kehuttiin tyyliin "oletpas harjoitellut paljon" (=lapsen toiminta, yritys) yritti kahta kauheammin mahdottoman tehtävän edessä. Mistä löytäisin tuon tutkimuksen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antamillasi tiedoilla on miltei mahdotonta löytää etsimäsi tutkimus.

Turun kaupunginkirjaston kokoelmassa on kuitenkin aineistoa joka saattaa olla hyödyksi, tarkista esim. Carolyn Webster-Strattonin teos Kuinka edistää lasten sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja (2011). Kirjan neljäs luku – Myönteisen käyttäytymisen edistäminen: huomio, kannustus ja kehuminen (s. 63-80) – käsittelee etsimäänne aihetta. Voitte myös tarkistaa luvun viitteet.

1 ääntä

Kommentit

Tutkimus on mainittu Jani Kaaron kolumnissa "Mokataan taas!" (HS 12.5.12, löytyy verkko-Hesarista) Kolumnissa puhutaan Carol Dweckin Stanfordin yliopistossa tekemästä tutkimuksesta, mutta tarkempaa tietoa siitä, miloin tutkimus on tehty tai missä julkaistu, tekstissä ei ole. Carol Dweckin julkaisuista löytyy lista wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carol_Dweck#Selected_publications