Olen yrittänyt etsiä tietoa Tähtipokkarit-sarjakuvakirjoista, joissa seikkailevat mm. Karvinen ja Ressu. Kuinka monta Tähtipokkarit-kirjaa on julkaistu? Erään…

Kysytty

Olen yrittänyt etsiä tietoa Tähtipokkarit-sarjakuvakirjoista, joissa seikkailevat mm. Karvinen ja Ressu. Kuinka monta Tähtipokkarit-kirjaa on julkaistu? Erään lähteen mukaan viimeisin olisi nro 58, joka on julkaistu vuonna 2004.

Vastaus

Vastattu

Tähtipokkarit-sarja alkoi ilmestyä vuonna 1990 Sanomaprintin kustantamana. Vuoden 1993 jälkeen sarjan kustantaminen siirtyi Sanoma Oy:n tytäryhtiöksi perustetulle Helsinki Medialle, joka jatkoi sitä vuoteen 1997. Vuodesta 1998 loppuun saakka (2004/2006) Tähtipokkareita kustansi Sanoman osittain omistama Egmont.

Sanomaprint julkaisi Tähtipokkarit 1-22 (1990-93), Helsinki Media Tähtipokkarit 23-30 (1995-97) ja Egmont Tähtipokkarit 31-58 (1998-2004). Numerosta 35 (1999) lähtien sarjan rinnakkaisena nimenä oli Karvinen-pokkarit. Karvinen-pokkarien numerointi noudatteli Tähtipokkarien numerointia, vaikka kaikki tähän saakka sarjassa julkaistut kirjat eivät olleetkaan Karvis-tarinoita. Jo tätä ennen sarja oli pitkään keskittynyt yksinomaan Karviseen: viimeinen Tähtipokkari, jossa seikkaili joku muu kuin Karvinen, oli vuonna 1993 ilmestynyt 21. Tähtipokkari Ressu painosten kuninkaana. Karvinen-pokkareina sarjassa ilmestyi vielä numerot 59-64 (2005-06).

Tässä lista kaikista niistä Tähtipokkareista, joissa on joku muu sankari kuin Karvinen:

1. Ressu lentäjäsankarina

3. Ressu lemmen lietsojana

5. Orson korjaa sadon

6. Ressu jääkenttien kauhuna

8. Liisa & Lasse : paremmissakin perheissä

9. Ressu asianajajana

11. Orson : kuin siat pellossa

12. Ressu korpien kunkkuna

14. Ressu ihmisten parhaana ystävänä

16. Lätsä : yhdet vielä

17. Ressu urheilusankarina

18. Pitko irti!

19. Lätsä : huvinsa kullakin.

21. Ressu painosten kuninkaana

Tähtipokkarit | Kansalliskirjasto

Tähtipokkarit | Finna