Olen yrittänyt etsiä sellaista kissaruno-kirjaa, jossa oli kissarunoja joiden sanoissa käytettiin paljon tiettyjä kirjaimia kussakin esim M kirjaimen kohdalla…

Kysytty

Olen yrittänyt etsiä sellaista kissaruno-kirjaa, jossa oli kissarunoja joiden sanoissa käytettiin paljon tiettyjä kirjaimia kussakin esim M kirjaimen kohdalla oli "Kissani on mairea niinkuin M, se mutustelee mielellään mansikoita, mateenmätiä... se majailee monossa, Merimaskun matkustajakodissa, mirrini ei ole mikään moukka." ja "Kissani on sangen tavallinen niinkuin S ja T, sen nimi on Seppo Tarvainen..." Näitä joskus Pirjo ja Matti Bergström lukivat televisio-ohjelmassaan. Näistä pari(juuri mainitsemaani oli äidinkielen kirjassa 80-luvulla)

En ole tämän kirjan nimeä löytänyt kun olen yrittänyt googlata. Siksi kysyn täältä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kissa-aakkosrunot ovat Kaarina Helakisan kirjoittamia ja voit lukea ne teoksesta Annan ja Matiaksen laulut : Kaarina Helakisan lastenrunot vuosilta 1968-88 (Otava, 1988).

Ensimmäinen viidestätoista kissa-aakkosrunosta on nimeltään Kissani on ainutlaatuinen ja bisarri kuin A ja B ja viimeinen on Kissani on ällistyttävä kuin Ä ja Ö.

Alla olevassa linkissä on avattuna teoksen sisältö.

https://finna.fi/Record/vaski.125007#componentparts

Voit tarkistaa teoksen saatavuuden HelMet-kirjastoissa täältä:

https://www.helmet.fi/fi-FI