Olen yrittänyt etsiä seinäluteita ja turkiskuoriaisia käsittelevää kirjallisuutta, mutta huonolla menestyksellä. Mahtaakohan sitä olla olemassakaan…

Kysytty

Olen yrittänyt etsiä seinäluteita ja turkiskuoriaisia käsittelevää kirjallisuutta, mutta huonolla menestyksellä. Mahtaakohan sitä olla olemassakaan suomenkielellä? Verkosta löytyy useasta paikasta kyllä jonkin verran suppeaa sirpaletietoa luteiden/turkiskuoriaisten torjunnasta ja tunnistamisesta. Tosin joiltain osin verkosta löytyvä tieto on epäselvää ja joskus ristiriitaistakin keskenään.
Olisin kiinnostunut saamaan seikkaperäistä tietoa luteiden ja turkiskuoriaisten elintavoista, torjunnasta, merkeistä, joiden perusteella näitä hyönteisiä voi epäillä asunnoissa olevan, jne.
"Suomen luteet" -niminen kirja on olemassa, mutta seinäluteesta siinä ei kovin paljoa kerrota, ehkä noin yhden sivun verran.

Jos suomenkielistä aineistoa seinäluteista ja turkiskuoriaisista ei ole saatavilla, englanninkielinenkin aineisto käy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen museoliitto suosittelee kirjaa Rohmut ja riesat toimittanut Outi Nummi. Se on kuulemma ensimmäinen suomenkielinen tunnistusopas.

HelMetistä löysin hakusanalla tuhohyönteiset myös pari muuta ehdokasta.
Lasse Jansson: Sisätilojen tuhoeläimet, 2012 ja niiden torjunta sekä
Tuula Putus: Elinympäristömme pienet tuholaiset : viihtyvyys- vai terveyshaitta, 2013.

Netin tiedot ovat tosiaan moninaiset ja usein ainakin kuvien kohdalla aika puutteelliset.
Löysin kuisten yhden sivusto, jota uskallan suositella, vaikka se on kaupallisen toimijan sivusto. Sivulla on kuitenkin hyvät tunnistuskuvat ja joopa lähdeviitteet mainittu.
http://www.hyonteismaailma.fi/