Olen yrittänyt etsiä ompelukirjaa jossa oli kaavat sivusaumattomiin housuihin, kokoja oli vauvasta xxxl:n, taisi olla myös helppoja t-paidan ja gollege…

Kysytty

Hei! Olen yrittänyt etsiä ompelukirjaa jossa oli kaavat sivusaumattomiin housuihin, kokoja oli vauvasta xxxl:n, taisi olla myös helppoja t-paidan ja gollege paitojen ohjeita. Kirjan kaavat olivat suuressa suosiossa 80-90 luvulla. Yhtään ei muistu mieleen kirjan nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei Hämeenlinnan kirjastosta,

Kävin läpi kokoelmamme ompelukirjoja noilta vuosikymmeniltä. En tiedä, löysinkö etsimääsi, mutta ehdotan sinulle seuraavia teoksia:

Käthe Fischer: Ompelukirja (1989). Tässä kirjassa on aikuisten sivusaumattomien housujen ohje ja kaava. Koot ovat S, M ja L. Ohje on sivulla 34. Kirjassa on myös muita ohjeita, mm. hameen, toppien ja puseroiden kaavat sekä osio "Ompelua ilman kaavoja."

Kerstin Lokrantz: Vaatteita vaivatta, osa 1 (1972). Kirjassa on monenlaisten vaatteiden yksinkertaisia ohjeita, mm. s. 145 on "tavalliset housut", jotka voi ommella ilman sivusaumaa. Housut on lastenkokoa 115 cm ja kaava on piirretty millimetripaperille. Sivulla 68 on judohousujen kaava samaa lastenkokoa ja ne ovat myös ilman sivusaumaa.

Åsa Lennartsson: Ompele lapselle pehmeitä vaatteita neuloksista (koot 70-130 cm) (1985) Tässä kirjassa on erilaisia trikoovaatteiden ohjeita, mm. sivulla 56 on sivusaumattomien housujen ohje.Osa kirjan kaavoista löytyy myös aikuistenkokoina, jopa miesten XL-koossa. Tällaisia kaavoja on esimerkiksi yksinkertaisista yläosista, kuten holkkihihapusero.

Gunilla Kruse: Ompele lapsille: 110-152 cm (1989). Kirjassa on monia lastenvaatteiden kaavoja ja ohjeita, mm. sivulla 26 housuja, jotka voi ommella ilman sivusaumoja.