Otsikko
Olen yrittänyt etsiä lapsuuteni suosikkikirjaa jo vuosia, tuloksetta. Kirjan nimeä en tietenkään muista, mutta päähenkilönä oli poika ja hän jostain syystä…

Kysytty

Hei,

Olen yrittänyt etsiä lapsuuteni suosikkikirjaa jo vuosia, tuloksetta. Kirjan nimeä en tietenkään muista, mutta päähenkilönä oli poika ja hän jostain syystä purjehti tai surffasi kirjassa silityslaudalla heidän kotonaan kerrostalossa. Pojalla oli muistaakseni myös joku lemmikki, tai saattoi olla pehmoeläinkin, mukana seikkailussa. Kirjassa oli paljon sinistä, mahdollisesti myös kansi oli sininen. Kirja oli perinteinen kovakantinen, suunnilleen A4:n kokoinen. Luin tätä kirjaa 80-luvulla, luultavasti 1984-1987 välillä. Kirja löytyi tuolloin ainakin Lappeenrannan Uus-Lavolan kirjastosta.

Vastaus

Vastattu

Olisikohan kyseessä kenties Dieter Schubertin Jaska purjehtii (WSOY, 1982) - siinä ainakin purjehditaan silityslaudalla kerrostalossa. Tarinan päähenkilönä tosin ei ole poika, vaan Jaska-korppi. Jaska on katsellut pesästään Jussi-pojan kerrostalokodin lähellä, kuinka Jussi harjaa hampaitaan ja leikkii tavaroillaan. Kun Jaska käy nukkumaan, hän näkee unta, että on Jussi. "Jaska-Jussi" rakentaa silityslaudasta veneen. Kaapista löytyy siniraitainen lakana purjeeksi. Jaska avaa pesualtaan hanan ja laskee huoneen täyteen vettä...

1 ääntä

Kommentit