Olen yksityissairaalassa töissä, ja meillä kassalla maksaessa vähennämme kelakorvauksen suoraan, JOS asiakkaalla on kelakortti mukana. No, toisinaan asiakkaat…

Kysytty

Hei. Olen yksityissairaalassa töissä, ja meillä kassalla maksaessa vähennämme kelakorvauksen suoraan, JOS asiakkaalla on kelakortti mukana. No, toisinaan asiakkaat tarjoavat eurooppalaista kelakorttia (sitä sinistä), ja se ei meillä käy. Asiakkaat tietenkin kysyvät, no että miksi ei käy? Ja missä se sitten käy jne.. Ja minun käsityksen mukaan sellainen eurooppalainen kelakortti käy muualla euroopassa ja on TAE siitä, että pääset julkiseen hoitoon muualla eu:n alueella, mutta ei liity sinänsä mitenkään kelakorvauksiin. Mutta onko käsitykseni oikea? Eli mitä hyötyä on siitä eurooppalaisesta kelakortista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Eurooppalainen sairaanhoitokortti: Mainitsemasi "eurooppalainen kelakortti" on nimeltään eurooppalainen sairaanhoitokortti, joka antaa Suomessa asuvalle henkilölle oikeuden sairaanhoitoon myös toisessa EU- ja ETA-maassa sekä Sveitsissä tilapäisen oleskelun aikana. 1.4.2008 alkaen myös Iso-Britanniassa tilapäisesti oleskelevien tulee osoittaa oikeutensa sairaanhoitoon eurooppalaisella sairaanhoitokortilla. Vastavuoroisesti toisten EU-maiden kansalaiset, joilla on eurooppalainen sairaanhoitokortti, ovat oikeutettuja sairaanhoitoon Suomessa vieraillessaan. Eurooppalainen sairaanhoitokortti korvaa aikaisemmin käytössä olleet E111-, E119- ja E128-lomakkeet. Eurooppalaisen sairaanhoitokortin haltija saa toisessa EU- ja ETA-maassa sekä Sveitsissä oleskellessaan lääketieteellisistä syistä välttämättömän sairaanhoidon. Kukin maa antaa sairaanhoitoa oman lainsäädäntönsä ja järjestelmänsä mukaisesti. Matkailija saa vastaavat sairaanhoitopalvelut samoin omavastuukustannuksin ja menettelyin kuin kyseisen maan omat kansalaiset. Jos hakeutuu sellaisen lääkärin tai sairaalan hoitoon, joka ei kuulu kyseisen maan korvausjärjestelmän piiriin, joutuu kustannukset maksamaan itse. Eurooppalainen sairaanhoitokortti ei käy Suomessa Kela-korttina.
2. Kela-kortti: Kela-kortin näyttämällä hakija osoittaa oikeutensa Suomen sosiaaliturvaan. Sitä tarvitaan esim. apteekeissa ja lääkäriasemilla.
3. Henkilökortti: Sairausvakuutustiedot voi yhdistää myös poliisin myöntämään uuteen henkilökorttiin. Henkilökortti sairausvakuutustiedoin käy Kela-korttina esimerkiksi apteekeissa ja lääkäriasemilla asioitaessa.
Nettilähde: www.kela.fi -> Kela-kortti