Myöhästymismaksut Vaski-kirjastoissa

Kysytty

Hei! Olen viistoista vuotias ja lainasin vaski kirjastosta yhden murhaan liittyvän kirjan. Se on myöhässä ollut n. 1,5 kk kun karanteenissä kipeänä ollut:( osaatko sanoa paljon maksut siis ovat suunnilleen?

Vastaus

Vastattu

Myöhästymismaksu on Vaski-kirjastoissa 30 senttiä/laina/päivä ja enintään 9 €/laina.
Lasten- ja nuorten aineistosta ei peritä näitä päivittäisiä myöhästymismaksuja.

Kun lainaamasi aineisto on myöhässä viikon eli 7 vuorokautta, kirjasto lähettää siitä ensimmäisen muistutuksen.
Jos lainaamasi aineisto on myöhässä kolme viikkoa eli 21 vuorokautta, kirjasto lähettää siitä toisen muistutuksen.
Maksu ensimmäisestä muistutuksesta on 1,5 € ja toisesta muistutuksesta 3 €.

Jos et vieläkään palauta lainaasi, siitä lähetetään lasku. Laskutustavat ja -maksut vaihtelevat eri Vaski-kirjastoissa ja niistä kannattaa kysyä suoraan omasta kirjastosta.

Maksuja voi saada anteeksi hyvästä syystä, esimerkiksi lääkärintodistuksella tai näin korona-aikana karanteenitodistuksella. Tällaisissa tapauksissa kannattaa ottaa yhteyttä omaan kirjastoon!