Olen vetämässä piakkoin äiti-lapsikerhossa satutuokiota 5-10:lle noin 1-vuotiaille lapselle (äidit mukana). Minkälainen satu olisi hyvä valinta tälle…

Kysytty

Olen vetämässä piakkoin äiti-lapsikerhossa satutuokiota 5-10:lle noin 1-vuotiaille lapselle (äidit mukana). Minkälainen satu olisi hyvä valinta tälle kohderyhmälle? Olisiko hyvä käyttää jotain rekvisiittaa lisänä, esim. käsinukkea tai jotain? Ajattelin ihan satukirjaa, koska meillä on muuten melko paljon esim. loruiltu kerhossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huomenta!
Sinun sadunkuulijasi ovat todella pieniä. Suosittelisin heille kuvakirjoja, joissa on suuria värikkäitä kuvia. Paksulehtiset muotoonleikatut kirjat ovat myös hyviä noin pienille. Satukokoelmista suosittelisin Satusaari-sarjaa(ilm. 2004) Siihen kuuluu useita kirjoja, joista voisi valita tarinoita. Kuvakirjoista on myös tehty kokoelmia esim. Grindley: Ystävyys on suuri onni, samoin
Satumaassa-sarja, jossa on hyvin maineikkaita tekijöitä.
Olemme täällä kirjastossa huomanneet, että pienten satutuokiot voisivat kulkea tietyssä, samassa rytmissä. Alku voisi olla aina samanlainen. Ehkä käsinukke voisi aloittaa hetken. Kenties joku vaate, jonka voisit pukea päälle satuhetken alkaessa ja sitten lopussa voisit riisua pois. (Hieno hattu, esiliina...). Näin lapsi oppisi tietämään milloin satuhetki alkaa ja milloin se loppuu. Susittelisin myös loruja, "lällätyksiä" joihin liittyy taputuksia ja tömistyksiä.
Mukavia satuhetkiä!