Olen varannut yhden kirjan, joka on lainassa ja sen palautuspäivä on mennyt jo viikko sitten. Eikö tälle henkilölle voisi ilmoittaa, että palauttaisi kirjan?…

Kysytty

Olen varannut yhden kirjan, joka on lainassa ja sen palautuspäivä on mennyt jo viikko sitten. Eikö tälle henkilölle voisi ilmoittaa, että palauttaisi kirjan? Mikä on käytäntö, jos sitä pyydetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti ehdottamasi käytäntö peräänkuuluttaa varattua kirjaa ylimääräisin keinoin ottamalla suoraan (esim. puhelimitse) yhteyttä lainaajaan ei ole käytännössä mahdollista. Lainoista lähetetään 8. päivänä eräpäivästä muistutus, oli lainasta varaus tai ei, sekä toinen muistutus kahden viikon päästä eräpäivästä. Kirjastolla ei siis ole mahdollisuutta luvata asiakkaalle varaamansa aineiston saamista edelliseen eräpäivään mennessä.