Olen useasti ajatellut esim. kissan toimintaa.. Tyttöystävälläni on kissa. Kissa saatta noin ulkoisesti katsottuna vedellä täysillä hirsiä eli nukkua syvästi…

Kysytty

Olen useasti ajatellut esim. kissan toimintaa.. Kissa saatta noin ulkoisesti katsottuna vedellä täysillä hirsiä eli nukkua syvästi. Sitten kuuluu esim. jokin terävä ääni niin kissa on heti valmiina luikkimaan piiloon tai tekemään mitä tilanne vaatii. Kaikki tämä tapahtuu sekunneissa. Ihmisellä menee kyllä hetki tajutessaan vaikka olisi mikä tilanne. Eli nukkuuko kissa kuitenkin "koiran unta" syvästi nukkuessaankin. Vai luontoko on luonut kissalle tällaisen salamaheräämisen. Ja liittyykö asiaan myös se, että vaikka kissa nukkuu korvat kääntyilevät ja kääntyilevätkö ne aina äänen suuntaan.

Vastaus

Vastattu

Luonnossa ei edes ravintoketjun huipulla oleva peto voi olla täysin huolettomana, vaan tietty perusvalppaus on olemassa, vaikka eläin ihmisen näkökulmasta on täydessä unessa. Kissan korvien liike kertoo siitä, että unenkin aikana eläin seuraa aisteillaan ympäristön signaaleja ja elimistö on valmis toimintaan, lähinnä joksemaan karkuun. Kaikkein pisimmälle domestikoitu eli kesytetty eläimemme eli koira voi kyllä vaipua aika huolettomaan uneen, kuten kaikki koiranomistajat tietävät. Koiran syvä ja häiriintymätön uni on mahdollinen oletettavasti siksi, että se on oppinut huomaamaan, että kodin suojassa mikään ei sen turvallisuutta uhkaa. Myös pennut ylipäätään nukkuvat huolettomammin kuin aikuiset eläimet, koska ne voivat luottaa siihen, että emo on kuitenkin valppaana. Usein sanotaankin, että koira on pennuksi jäänyt susi. Mutta myös koirien kesken on suuria eroja. Vahtikoiriksi koulutetut yksilöt ovat muiden petojen lailla koko ajan perusvalppaina, vaikka voivatkin nukkua näennäisesti paljon. On myös havaittu, että piiloutuneena esimerkiksi syvään maakoloon nukkuvat eläimet nukkuvat sikeämmin kuin maan pinnalla nukkuvat (https://fi.wikipedia.org/wiki/Nukkuminen#El%C3%A4inten_nukkuminen).

Heikki Poroila