Olen urheilumiehiä ja jonkinlainen tilastonikkarikin. Tällainen on alkanut askarruttaa mieltäni: Tiedän, että Peter O´Connor niminen mies hyppäsi pituushypyn…

Kysytty

Hei! Olen urheilumiehiä ja jonkinlainen tilastonikkarikin. Tällainen on alkanut askarruttaa mieltäni: Tiedän, että Peter O´Connor niminen mies hyppäsi pituushypyn maailmanennätyksen elokuussa 1901 761 cm. Hän oli irlantilainen, mutta koska Irlanti kuului vielä Iso-Britanniaan, hän edusti Iso-Britanniaa. Mutta se hyväksyttiin myös Irlannin ennätykseksi ja tiedän, että se oli vielä Irlannin ennätys vuonna 1988 eli 87 vuoden kuluttuakin. (10000 kysymystä: Kauko Saarentaus, Kirsti Rautiainen, Helge Nygren). Nyt haluan tietää, miten tälle ennätykselle kuuluu nykyisin, onko rikottu vai miten on asiat. Osaatteko antaa vastausta tai linkkiä, josta voisin asiaa tiedustella...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Peter O'Connorin 5.8.1901 hyppäämä 761 cm säilyi Irlannin ennätyksenä lähes 89 vuotta - sen rikkoi Carlos O'Connell 2.6.1990 763 cm hypyllä. Seuraavan Irlannin ennätyksen 779 cm teki Jonathon Kron 24.5.1994 ja uusi vuosituhat vei Irlannin pituushyppyennätyksen uusille metrilukemille, kun Ciaran McDonagh hyppäsi 807 cm elokuussa 2005.

Irlannin ennätykset:
http://www.athleticsireland.ie/content/?page_id=4

Parhaat irlantilaiset yleisurheilusuoritukset lajeittain:
http://www.athleticsireland.ie/content/wp-content/uploads/2008/03/AT%20…