Olen ulkomailla asuva suomalainen ja etsin 6-vuotiaalle tytòlleni kirjoja seuraavista aihepiireistà: kiusaaminen ja miten kohottaa omaatuntoa. Olisiko sinulla…

Kysytty

Hei,
olen ulkomailla asuva suomalainen ja etsin 6-vuotiaalle tytòlleni kirjoja seuraavista aihepiireistà: kiusaaminen ja miten kohottaa omaatuntoa. Olisiko sinulla mitààn ehdotuksia lastenkirjoista, jotka kàsittelevàt nàità aihepiirejà? Kirjojen kielen pitàisi olla suht helppoa, ja mielellààn kuvitettuja, johtuen tàstà meidàn ulkosuomalaisuudesta. Kiitoksia oikein paljon avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa on tehty esittelyjä eri aihepiirien lastenkirjoista. Aiheesta kiusaaminen löytyvät nämä kirjat:

- Echart Tolle: Miltonin salaisuus: kertomus läsnäolon voimasta
- Tapani Bagge: Pikku auto ja jättikaivuri
- Tapani Bagge: Rohkea pikku auto
- Mervi Suutari: Lotta Leppäkerttu on erilainen
- Anneli Kanto: Veera Virtanen ja esikoulu
- Polly Dunbar: Nuuni haukkaa
- Anna Härmälä: Sinä et kuulu tänne, Beiron
- Steve Smallman: Kuka pelkää isoa pahaa pupua?
- Elisabeth Zöller: Ninni uskaltaa!
- Sylvia Schopf: Ollaanko kuitenkin kavereita?
- Marcus Pfister: Pieni kuukorppi
- Kalle Güettler, Rakel Helmsdahl, Áslaug Jónsdóttir: Ei! sanoi pieni hirviö
- Maikki Harjanne: Santtu kiusaa
- Gösta Knutsson: Pekka Töpöhännän suuri satukirja

Luettelo ja kirjojen esittelyt löytyvät Helmet-sivustolta:

http://www.helmet.fi/download/noname/%7B5ED6270D-B92E-41B9-A790-FE2E983…

Itsetuntoa (tarkoittanet ehkä sitä) käsitteleviä lastenkirjoja ovat vaikkapa nämä:

- Tahdon voittaa! / Papayanni, Maria
- Toisinkin voi oppia / Tharlet, Eve
- Pikkupöllö / [teksti:] Nora Surojegin ; [kuvitus:] Pirkko-Liisa Surojegin
- Kuinka pikku Täplästä tuli iso koira / Salminen, Hellevi
- Jellona Toinen / Vasko, Anne
- Kyllä me osaamme!: itsetuntoa vahvistavia tarinoita / Pressler, Mirjam

Alla lisää listattuna Helmet-sivustolla:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sd%3A%28itsetunto%29%20d%3A%…