Olen tutkiskellut kilotavu.com sääkarttoja, mutta en osaa tulkita eidän sademäärä ja lumensyvyys tilastoa (liite). Ko sivuilla ei ole yhteystietoja jotta voisi…

Kysytty

Olen tutkiskellut kilotavu.com sääkarttoja, mutta en osaa tulkita eidän sademäärä ja lumensyvyys tilastoa (liite). Ko sivuilla ei ole yhteystietoja jotta voisi kysellä? Yritän selvittää lumitilannetta v 1986 toukokuussa, Helsinki Kaisaniemen mittauspisteen mukaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kilotavu.com -sivuston säähavaintoarkiston päivätilastoissa on oma sarakkeensa lumensyvyydelle. Sen mukaan Helsingin Kaisaniemen säähavaintoasemalla oli esimerkiksi vielä 3.4.1986 lumensyvyys 2 cm. Toisaalta vaikkapa 20.4.1986 Kaisaniemen asemalla ei lunta enää ollut maassa.

Toukokuu on tavallisesti Helsingissä jo lumeton, eikä kilotavun tilastojen mukaan myöskään vuonna 1986 lunta toukokuussa Kaisaniemessä mitattu.

https://kilotavu.com/fmi-tilastot.php?paiva=01&kuukausi=05&vuosi=1986

Yle areenan vapun uutislähetyksessä 1986 on runsaasti kuvaa lumettoman Helsingin vapunvietosta https://areena.yle.fi/1-3436445