Olen tutkinut Suomen noitia ja noituutta jota on esiintynyt ainakin 1600-luvulta lähtöisin. Joten en ole vielä löytänyt vastausta tähän kysymykseen joten…

Kysytty

Olen tutkinut Suomen noitia ja noituutta jota on esiintynyt ainakin 1600-luvulta lähtöisin. Joten en ole vielä löytänyt vastausta tähän kysymykseen joten toivoisin että saisin vastauksen myös tähän.Kysymys kuuluu:Milloin noidat viettivät noitasapattia?Oliko noitasapatti päivät jotenkin Suomen juhlapaäiviä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aivan suoraa vastausta ei löytynyt. Noitasapatista löytyi kuitenkin mainintoja esim. teoksista Heikkinen: Paholaisen liittolaiset (s. 164) ja Nenonen, Kervinen: Synnin palkka on kuolema (s. 234). Noitasapattia on käsitelty myös lehtiartikkeleissa:
Nenonen: Noitasapatin kuvitelmat elävät (Parnasso. 38(1988) : 6, s. 380-382)
Noitasapatti - kuvitelma paholaisen ja vamppien liitosta (Uusi nainen. 1990 : 12, s. 10-12)
Voit tutustua näihin esim. Jyväskylän kaupunginkirjastossa.

Lisäksi joiltakin www-sivuilta löytyy mainintoja:
http://www.chronicon.com/noita/hame_2.html
http://yliopistolehti.helsinki.fi/1997_8/ylart2.htm