Otsikko
Olen tutkinut jo jonkin aikaa Vihdin historiaa ja aika niukasti löytyy tietoa itse asiassa Vihdin kartanoista ja itse kummittelusta tai muusta yli…

Kysytty

Olen tutkinut jo jonkin aikaa Vihdin historiaa ja aika niukasti löytyy tietoa itse asiassa Vihdin kartanoista ja itse kummittelusta tai muusta yli-luonnollisesta.Tässä tarvitsisin apuanne elikkäs löytyykö esim Pitäjänmäen kirjastosta teoksia nimenomaan Vihdistä jossa olisi mainintaa: kummitukset;kartanot;hiisitarinat? Olen itse lähinnä kuullut tarinoita vanhemmilta Vihtiläisiltä pienenä tyttönä ja esim Olkkalan kartanostakin mutta mistään ei tunnu löytyvän varsinaista kirjallista vastinetta tai lehtileikkeitä. Olen hieman päässyt perille jo peräti 1500-luvulle asti että silloin on Vihdissä alkanut olla elämää että jos siitä alkaen nykypäivään löytyisi jotain tietoa kummittelun saralta olisin kovin kiitollinen tiedoista ja se auttaisi kovasti työtäni :0)
Saako esim mahdollisia lehtileikkeitä lainata?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kirjastojen helmet-aineistohaun (www.helmet.fi) perusteella Vihdistä ja sen historiasta ja kartanoista löytyy useampia teoksia. Hakutavaksi voi valita sanahaun ja käyttää hakusanayhdistelmiä Vihti and kartanot, Vihti and paikallishistoriat ja Vihti and historia. Useita teoksia on Leppävaaran kirjaston Uusimaa-kokoelmassa, esim. teos Lajunen, Helmi-Briitta: Olkkala: kartanoajasta nykypäivään. Myös Pasilan kirjastossa on useita Vihdin historiasta kertovia teoksia. Luettelointitiedoista ei käy suoraan ilmi onko teoksissa, joissa on tietoa kartanoista, myös kummitustarinoita. Asiaa voisi tiedustella soittamalla kirjastoon, jossa kyseinen teos on paikalla. Henkilökunta voi tutkia sisällysluetteloa. Vihdin kunnan sivulla www.vihti.fi on myös luettelo Vihti-tietoutta tarjoavista teoksista. Ainakin Kopun, Kotkaniemen, Olkkalan, Pääkslahden ja Tervalammen kartanoista löytyy jonkin verran tietoa internetistä (antamalla esim. Googleen hakusanaksi "Olkkalan kartano" jne, mutta varsin suppeasti. Artikkeliviitetietokanta Aleksista, joka on käytettävissä kirjastojen asiakastyöasemilla, löytyi kaksi artikkelia Olkkalan kartanosta. Toinen oli ilmestynyt Helsingin Sanomissa 6.11.2003(pääkirjasto Pasilassa säilyttää lehtien vanhempia vuosikertoja), toinen Talomestari-lehden vuoden 1999 numerossa 1 (artikkeli käsittelee Olkkalan kartanon saneerausta).