Olen törmännyt mielenkiintoiseen kysymykseen liittyen hautarauhan rikkomiseen. Rikoslain 17 luvun 12 pykälän mukaan henkilö syyllistyy hautarauhan rikkomiseen…

Kysytty

Olen törmännyt mielenkiintoiseen kysymykseen liittyen hautarauhan rikkomiseen. Rikoslain 17 luvun 12 pykälän mukaan henkilö syyllistyy hautarauhan rikkomiseen mikäli hän käsittelee hautaamatonta ruumista pahennusta herättävällä tavalla. Esimerkki tällaisesta olisi ruumiin käyttäminen seksuaalisiin tarkoituksiin. Mitä Suomen laki sanoisi, jos ihminen olisi testamentannut ruumiinsa tähän tarkoitukseen? Voiko testamentilla ''rikkoa'' tätä lakia? Minkälaisia keinoja laki sallii, jos ihminen haluaa ruumiinsa jonkinlaiseen hyötykäyttöön tai käyttöön, joka tuottaa jollekulle mielihyvää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laki ihmisen elimien, kudoksien ja solujen lääketieteellisestä käytöstä 101/2001
5-luku 13 §:

"Ruumiin luovuttaminen opetustarkoitukseen

Yliopiston anatomian laitokselle voidaan lääketieteen opetusta varten luovuttaa ruumis, jonka opetustarkoitukseen luovuttamiseen vainaja on eläessään kirjallisesti antanut suostumuksensa"
Alla on linkki Finlex-Ajantasainen lainsäädäntö

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010101

Käytännön tietoa on esimerkiksi Tampereen yliopiston lääketieteen yksikön sivustolla.

http://www.uta.fi/med/tutkimus/tutkimusryhmat/anatomia/vainajien_kaytto…

0 ääntä

Kommentit

Testamentilla (kuten millään sopimuksellakaan) ei voi rikkoa mitään lakia, ts. testamentti, joka on ristiriidassa Suomen lain kanssa, ei ole pätevä.