Olen todennut tämän palvelun niin hyväksi, että taas olisi kysyttävää. Mistä löytyy parhaiten tietoa kaksosista (ei horoskooppi)? Lähinnä haluaisin saada…

Kysytty

Olen todennut tämän palvelun niin hyväksi, että taas olisi kysyttävää. Mistä löytyy parhaiten tietoa kaksosista (ei horoskooppi)? Lähinnä haluaisin saada tietoa heidän samanlaisuudesta ja käytöksestä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaksosista on kirjoitettu teos Watson, Peter: Kaksoset (WSOY 1982). Lisäksi aiheesta löytyy YLE:n tallennepalvelun julkaisema kasetti Kaksoset eivät ole kaksi marjaa (YLE 1991). Molempia voi lainata Porin kaupunginkirjastosta.
Aiheesta on tehty myös pro gradu -tutkielma Oulun yliopistossa; Tikka, Tarja: Käsi kädessä kohti yksilöllistä elämää - tapaustutkimus identtisten kaksosten keskinäisestä suhteesta ja heidän separaatiostaan, jota luultavasti saa kaukolainaksi.
Artikkelitietokanta Aleksin mukaan seuraavissa lehdissä on aiheeseen sopivia artikkeleita:
Kasvatus 1986:2; Kotilääkäri 1999:4; Lapset ja yhteiskunta 1988:1 sekä Tiede 2000:8.
Internetistä löytyi suomenkielinen sivu kaksosista osoitteessa http://myy.helia.fi/~a951168/kaksoset/ ; sivulta on myös linkkejä amerikkalaisille kaksossivuille.