Olen tekemässä seminaarityötä - ja myöhemmin gradua - Saksan kielen ja kulttuurin alalta. Aiheenani on Itävallan esiintyvyys Saksan kahdessa oppikirjasarjassa…

Kysytty

Olen tekemässä seminaarityötä - ja myöhemmin gradua - Saksan kielen ja kulttuurin alalta. Aiheenani on Itävallan esiintyvyys Saksan kahdessa oppikirjasarjassa. Kysyisinkin, minkälaista materiaalia löytyisi oppimateriaalitutkimuksesta sekä kulttuurin omaksumisesta? Tähän mennessä olen löytänyt pääasiassa Pauli Kaikkosen teoksia kulttuurin ja kielen oppimisesta, oppimateriaalitutkimuksesta en ole löytänyt paljoakaan materiaalia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pauli Kaikkosen teosten lisäksi Turun kaupunginkirjstosta ei löytynyt oppimateriaalitutkimuksesta muuta materiaalia.

Yliopisto- ja korkeakoulukirjastojen Linda-yhteistietokannasta löytyivät asiasanoilla oppimateriaali, oppikirjat ja kulttuuri
mm. Saila Karlsson: Kuvat kertovat kulttuurista: kuvituksen keinot ja kulttuuripiirteet saksan kielen oppikirjoissa (Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos, pro gradu 2003), Lassila, Pirjo: Maan- ja kulttuurintuntemus ala-asteen englannin kielen oppikirjoissa (Tampereen yliopisto, Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos, pro gradu 1994) ja Kalle Karjala: Neulanreiästä panoramaksi: Ruotsin kulttuurikuvan ainekset eräissä keskikoulun ja B-ruotsin vuosina 1961-2002 painetuissa oppikirjoissa
(Jyväskylän yliopisto, väitösk. 2003).

Kulttuurin omaksumisesta löytyi (Kaikkosen kirjojen lisäksi) lähinnä lehtiartikkeleita.
Arto-artikkeliviitekannasta löytyi esim. asiasanoilla oppiminen ja kulttuuri mm. Huttunen, Eveliina: ".. koska kulttuuri on sidoksissa kieleen ja toisinpäin..." : kulttuuri venäjän kielen alkeisopetuksessa (Aspekti 2002, 2 s. 12-18) ja Kaikkonen, Pauli: "Erlebte Kultur- und Landeskunde, ein Weg zur Aktivierung und Intensivierung des Kulturbewusstseins der Fremdsprachenlernenden - eine Untersuchung mit Lehrerstudentinnen" (Kasvatus 1992, 3 s.294-299).
Sekä Linda- että Arto -tietokantoja voit käyttää sekä yliopisto- ja korkeakoulukirjastoissa että Turun kaupunginkirjastossa. Mahdolliset kaukolainat kannattaa tehdä mieluiten oman oppilaitoksesi kirjastossa.