Olen tehnyt Dokumentti elokuvan Suomen veteraaneista jotka asuvat Kanadassa. Haluaisin tietaa voinko ottaa kopion kuvista jotka ovat vanhoissa sota kirjoissa…

Kysytty

Hei

Olen tehnyt Dokumentti elokuvan Suomen veteraaneista jotka asuvat Kanadassa. Haluaisin tietaa voinko ottaa kopion kuvista jotka ovat vanhoissa sota kirjoissa. Ja voinko kayttaa niita elokuvani taydentamiseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnan kirjasto ei anna oikeudellista neuvontaa, joten tässä vain ehdotuksia siitä, miten kannattaa toimia.

Kuvien käytettävyys on arvioitava Tekijänoikeuslain 404/1961 (löytyy ajantasaisena Finlexistä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404), jos siis on kyse suomalaisista teoksista. Ks. mm. 46 a §. Muiden maalaisten kirjojen osalta ovat voimassa ko. maiden lainsäädäntö.

Kuviin on yleensä hyvä kysyä käyttölupa. Kuvien yhteydestä pitäisi löytyä kuvalähde, jonka perusteella voi ottaa yhteyttä kyseiseen tahoon käyttöluvan saamiseksi. Tämä voi olla työlästä, mutta se on suositeltavaa.