Olen tässä mietiskellyt, että mikähän lastenelokuva mahtaa olla kyseessä: muistan, että elokuva oli piirrretty, ja siinä seikkaili talon sisällä erilaisia…

Kysytty

Hei! Olen tässä mietiskellyt, että mikähän lastenelokuva mahtaa olla kyseessä:
muistan, että elokuva oli piirrretty, ja siinä seikkaili talon sisällä erilaisia ötököitä. Esimerkiksi muistan kohtauksen jääkaapin/pakastimen sisältä, jossa kärpänen (?) kalasti :D Muistan myös, että jossain välissä päähenkilönä ollut ötökkä eksyi lattialla olleeseen karvamattoon. Muistaakseni mukana oli myös vaarallinen imuri sekä joulukuusi, mutta jälkimmäisestä en ole täysin varma.

Kyseisen elokuvan muistelisin nähneeni noin vuosien 2000-2005 välillä televisiosta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kyseessä olla on Disneyn ja Pixarin yhteistyönä vuonna 1998 valmistunut ja 1999 Suomessa julkaistu tietokoneanimaatioelokuva Ötökän elämää (A Bug's life). Kyseistä elokuvaa olisi voitu esittää Suomen televisiossa vuosien 2000-2005 välillä. Sen kuvauksessa sanotaan näin: "Ötökän elämää on kertomus kuhisevasta muurahaiskeosta, joka uhattuna ollessaan oppii yhteistyön voiman. Joka kesä muurahaisyhdyskunta joutuu oman talvivarastonsa lisäksi keräämään ruoan myös laiskoille heinäsirkoille. Kun keksijämuurahainen Flik vahingossa hävittää lahjaviljan, kaksinkertaistaa ilkeä Hopper vaatimuksensa uhaten muuten tuhota koko yhdyskunnan. Muurahaisprinsessa Atta lähettää Flikin kaupunkiin hakemaan avuksi kaikkien aikojen kovimmat soturiötökät, mutta apujoukot paljastuvatkin aivan muuksi …Kun hahmoja ja maisemia suunniteltiin, sitä varten tehtiin erikoisvideokamera, jolla kuvattiin pihalla ja nähtiin, miltä kaikki näyttää hyönteisten näkökulmasta noin sentin korkeudella."

Ötökät ovat pääosissa myös mm. Ruohonjuuritasolla-ohjelmassa (ilm. 2006-). Sarjaan perustuva elokuva Minisankarit tosin on tehty vasta vuonna 2013. Tv-sarja Ruohonjuuritasolla (Minuscule) on ranskalainen Helene Giraudin ja Thomas Szabon luoma lastenohjelma, jonka ötököistä kertovat jaksot ovat lyhyitä, vain noin 2–7 minuutin mittaisia. Sarjassa näytetään harvoin ihmisiä, yleensä korkeintaan heidän jalkojaan. Sarjaa on Suomessa esittänyt Yle TV2 ja Yle Teema & Fem. Sarjan ötökät on luotu digitaalisesti ja siirretty todelliseen ympäristöön. Sarjassa ei puhuta lainkaan, sillä ötökät ääntelevät kaikki omalla tavallaan. Ohjelma on kuvattu ranskalaisen luonnonpuiston maisemissa.

Pääasiassa muurahaisista kerrotaan elokuvassa Antz – Muurahaizet, joka on vuonna 1998 ensi-iltansa saanut animaatioelokuva. Se sopisi aikajänteen puolesta.

5 ääntä

Kommentit

Minäkin kyllä muistan tämän eikä kyseessä ollut mikään noista elokuvista. Muistan nauhoittaneeni kyseisen elokuvan jollekin kasetille vuosituhannen alkupuolella, mutta en ole varma onko enään tallessa. Aiemmin mainittujen yksityiskohtien lisäksi muistelisin että hahmot olivat piirrettyjä, mutta taustan talo oli tehty alkeellisella 3d tietokonegrafiikalla. Muistan myös jonkin kohtauksen jossa päähahmot seikkailivat karvamaton seassa.