Lasten kuvakirja lohikäärmeestä

Kysytty

Hei,

Olen syntynyt 1984 ja äitini luki minulle lapsena lasten kuvakirjaa lohikäärmeestä. Haluaisin löytää nyt tämän kirjan. En muista juonesta kovin paljoa, mutta tarinassa oli äiti-lohikäärme ja pienempi lohikäärme ja toisella kaulassa helmet. Tai jollakin tavalla helmet liittyivät tarinaan, samoin tuli jota syöstiin suusta/ei pystytty syöksemään. Muistan, että kannessa olisi myös olleet lohikäärmeiden kuvat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lohikäärmeaiheisia satu- ja kuvakirjoja on monia, mutta vain yhdestä onnistuin löytämään helmet: Lea Himbergin Elpita ja muut lohikäärmeet. Se sisältää kolme erillistä lohikäärmetarinaa, Elpita etsii ystävää, Drago tapaa Marin ja Lohikäärme ja ritari. Helmet esiintyvät Elpitasta kertovassa tarinassa. Niillä ei tosin siinä suurta osuutta ole; tarinan alkupuolella vain mainitaan, kuinka Uuteen-Seelantiin lähdössä oleva Elpita sujauttaa kaulaansa vaaleanpunaisen helminauhan siltä varalta että joutuisi matkallaan juhliin. Kaikissa tarinaan sisältyvissä kuvissa Elpitan helminauha on kyllä hyvin esillä, samoin kansikuvassa, jossa näkyy lohikäärmeen selässä ratsastava lapsi.

Muistelemasi pienempi lohikäärme saattaisi olla tarinan Drago tapaa Marin "kyynärvarren mittainen" Drago. Epäonnistuneita yrityksiä puhaltaa tulenlieskoja sisältyy sitten kirjan kolmanteen tarinaan Lohikäärme ja ritari, jossa rauhanomaisen nimensä mukaisesti tappeluhaluton ja -kyvytön Pax-lohikäärme kohtaa yhtä lailla taistelusta piittaamattoman ritarin.