Olen syntynyt 1983. Onko ikäisteni lapsuutta millään tavoin tutkittu? Leikkejä, olosuhteita, sen ajan lapsille tärkeitä asioita ja ilmiöitä? Jokaikinen…

Kysytty

Olen syntynyt 1983. Onko ikäisteni lapsuutta millään tavoin tutkittu? Leikkejä, olosuhteita, sen ajan lapsille tärkeitä asioita ja ilmiöitä? Jokaikinen lapsuutta käsittelevä teos painottuu suuriin ikäluokkiin tai sitä vanhempiin. Tuntuu että meidät on sivuutettu. Lapsuuteemme kuului muutakin kuin lama.

Vastaus

Vastattu

Lapsuutta 1980-luvulla on tutkittu useista eri näkökulmista. Suomi nuorten kasvuympäristönä tarkastelee vuonna 1987 syntyneiden suomalaisten elämää. Niin ikään on tutkittu 80-luvun harrastuksia ja vapaa-aikaa sekä yhteiskunnallista ilmapiiriä. Henna-Kaisa Sivosen Kasarikirja (2008) tarjoaa yleistajuisen katsauksen 1980-luvun lapsuuteen. Valokuvataiteilija Sari Poijärven ja kirjailija Kjell Westön teos Kasari: kun pyörähdin pyörässä näin (2011) kertoo kuvin ja tarinoin 80-luvusta.

Myös kaunokirjallisuudesta löytyy monenlaisia 1980-luvun lapsuuden kuvauksia (esim. Suvi Ratinen: Matkaystävä, Tommi Liimatta: Jeppis, Noora Vallinkoski: Perno Mega City).

Yleisradion Elävässä arkistossa käsitellään 1980-lukua:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=2&ag=11&t=&a=982