Olen suorittanut datanomin tutkinnon ja valmistunut 2005. Sen lisäksi olen työskennellyt 5 kk kirjastossa työelämävalmennuksessa. Minua kiinnostaisi tietää,…

Kysytty

Hei!

Olen suorittanut datanomin tutkinnon ja valmistunut 2005. Sen lisäksi olen työskennellyt 5 kk kirjastossa työelämävalmennuksessa. Minua kiinnostaisi tietää, että mitä kirjastovirkailijan tutkintoon vaaditaan. Minulla on toiveena, että jos vielä joskus pääsen työelämään, haluaisin opiskella kirjastovirkailijaksi oppisopimuksella.
Olen miettinyt sitäkin, että nyt kun en ole työelämässä, voisin itsekseni lueskella kirjastovirkailijoille vaadittuja asioita. Esim. kirjoja ym.

Mistä saisin lisätietoa vaadittavista opinnoista ja kirjoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oppisopimuskoulutuksessa opiskelu tapahtuu nimenomaan työssä oppien, ei kirjoista lukien. Työssä oppimista on noin 80 % ja teoriaopiskelua noin 20 %. Joissain oppisopimuskoulutuksissa ei käytetä lainkaan oppikirjoja.

Oulussa Oulun seudun ammattiopisto OSAO järjestä oppisopimuskoulutusta kaikilla aloilla http://www.osao.fi/oppisopimus/ . Ensin pitää hakea itselleen työpaikka ja sitten keskustella työnantajan kanssa.

Jos olet kiinnostunut muuten lukemaan kirjastoalan oppikirjoja, voit tutkia Oulun seudun ammattikorkeakoulun opinto-oppaasta Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmaa
http://www.oamk.fi/opiskelijalle/rakenne/opinto-opas/koulutusohjelmat/?… . Kurssikoodia klikkaamalla saat kustakin kurssista lisätietoja ja kurssikirjallisuuden, jos se on mainittu.