Olen Suomen Sotasurmat-projektin kautta törmännyt isoisäni veljeen. Hän on asunut Hausjärvellä ja kuollut Hennalan vankileirillä 7/-18. Kaipaisin nyt teosta …

Kysytty

Olen Suomen Sotasurmat-projektin kautta törmännyt isoisäni veljeen. Hän on asunut Hausjärvellä ja kuollut Hennalan vankileirillä 7/-18. Kaipaisin nyt teosta (esim paikall.historia), jossa olisi Hausjärven historiaa joku tutkinut ja kirjan kirjoittanut. Eli tämän kysymyksen osoitan lähinnä Hausjärven kirjastolle. Asiaan liittyen kaikki mahdollinen kiinnostaa laajemminkin. Olen käynyt Kansallis- ja Työväen arkistoissa hakemassa kaiken mahdollisen kyseisestä henkilöstä. Eli paljon olen jo löytänyt, mutta juuri tämä paikallisuus varmasti avartaisi lisää.
On tullut ilmi Ryttylän punakaarti, jos siitä olisi jotain teosta tai turkimusta saatavilla? Kaikki mahdollinen kiinnostaa, pienikin vinkki kiinnostaa ja voi johtaa taas eteenpäin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hausjärven historiasta on olemassa useita teoksia. Varsinainen pitäjänhistoria on Oiva Keskitalon kirjoittama vuodelta 1964 ja nimeltään Hausjärven historia. Oheisessa luettelossa on muitakin Hausjärven historiaa käsitteleviä teoksia, joista voisi olla sinulle hyötyä. Ryttylän punakaartista en löytänyt teosta, mutta kansalaissodan aikaa Hausjärvellä käsitellään ainakina Keskitalon teoksessa ja Lasse Toivolan kirjassa Hausjärvi nousevassa Suomessa 1809-1918, 1992. Ryttylän työväenyhdistys on lisäksi julkaissut 70-vuotishistoriikin, mutta se näyttää käsittelevän vuosia 1928-1998.

Riihimäen, Hausjärven ja Hyvinkään kirjastot ovat avanneet äskettäin yhteisen Apila-aluetietokannan, joka sisältää kirjastojen kotiseutukokoelmissa olevaa aineistoa, myös lehtiartikkeleita. Tietokannasta voit etsiä lisää paikallistietoa erilaisilla aiheeseesi liittyvillä hakusanoilla, myös paikan- ja henkilönnimillä. Apila-tietokanta on vapaasti käytettävissä osoitteessa: http://www.hyrinet.fi/apila

Tämä vastaus tulee Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta, koska Hausjärven kirjasto ei ole mukana Kysy kirjastohoitajalta -palvelussa, mutta voit toki ottaa sinne suoraan yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://kunta.hausjarvi.fi/kirjasto/index.htm

Teosluettelo:
Keskitalo, Oiva
Hausjärven historia, 1964.

Toivola, Lasse
Hausjärvi-kirja, 2001
ISBN 952-91-4038-X.

Toivola, Lasse
Auroin, miekoin, miettehin : Kertomus suojeluskunnan ja lottien toiminnasta Hausjärvellä 1917-1944, 1997
ISBN 952-90-9226-1.

Toivola, Lasse
Hausjärvi nousevassa Suomessa 1809-1918 : katsaus kansallisen heräämisen kauteen : pitäjäkohtainen historiikki vapaussodan ajalta, 1992
ISBN 952-90-3741-4.

Toivola, Lasse
Maalaiskylässä ennenvanhaan : kuvia ja kuvauksia, 1991
ISBN 952-90-3332-X.

Varis, Soile
Ryttylän työväenyhdistys ry 70-vuotta, 1998
ISBN 952-90-9913-4.

Palander, W. F.
Kertomus Hausjärven pitäjästä, sen kunnallisista ja maalaisoloista : 1. vihko. - Näköisp., [1990].

Toivola, Lasse
Sata vuotta Hausjärveä kuvin ja sanoin : pitäjän kuva-albumi, 1990.

Savolainen, Unto
Muistelus sodanjälkeisiltä vuosilta : kyläkuvaus Ryttylästä, 1992.

Päättäjiä ja päätöksiä Hausjärvellä 1868-2006 /toimittanut Lasse Toivola
Hausjärven kunta, 2007
ISBN 951-97151-4-8.

Meri, Veijo
Vuoden 1918 tapahtumat, 1981
ISBN 951-1-05663-8
(käsittelee kansalaissodan tapahtumia Riihimäellä ja Hausjärvellä romaanimuodossa).

Suomalainen, Jutta
Punakapinallisten kakaroista isänmaan toivoiksi. : sotaorpojen uudelleen kasvatusta Ryttylän lastenkodissa vuosina 1918-1922, 2002
(Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto , Opettajankoulutuslaitos).

Jos haluat kaukolainata näitä teoksia, ota yhteyttä oman kirjastosi kaukopalveluun.