Olen sukututkija ja kiinnostunut tällä hetkellä ripillepääsyjuhlista 1800-luvun lopulla. Nykysuomen sanakirjassa (1956) on `rippipyhä` -hakusanan kohdalla…

Kysytty

Olen sukututkija ja kiinnostunut tällä hetkellä ripillepääsyjuhlista 1800-luvun lopulla. Nykysuomen sanakirjassa (1956) on `rippipyhä` -hakusanan kohdalla sitaatti Teuvo Pakkalalta: "Oli rippipyhä, ja väkeä vilisi kirkolla tiet aivan mustana. - - Elsan r:nä minä näin teidät viimeksi." Mistähän Pakkalan kirjasta tuo kohta löytyisi? Kiitollinen olen muistakin tätä aihetta koskevista tiedoista niin tieto- kuin kaunokirjallisuudenkin puolella. Teologisista teksteistä en ole nyt kiinnostunut, vaan enemmänkin kansatieteellisistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mainittu sitaatti on yhdistelmä kahdesta eri teoksesta. "Oli rippipyhä, ja väkeä vilisi kirkolla tiet aivan mustana" on Marja Salmelan teoksesta Unielmiensa uhri (1902), "Elsan rippipyhänä minä näin teidät viimeksi" taas on Teuvo Pakkalan teoksesta Elsa - Kuvauksia elämästä vaaralla (1894). Molemmat kirjat ovat kokonaisuudessaan luettavissa esimerkiksi Kansalliskirjaston ylläpitämässä Doria-julkaisuarkistossa, ja molemmissa teoksissa vaikuttaisi olevan mukavasti kuvausta rippikoulun käymisestä.

Hakusanoilla "rippikoulu", "rippilapsi" tai "ripille" ja valikon erilaisilla aikarajauksilla saa etsittyä Doriasta kyseisen sanan sisältävää (kauno)kirjallisuutta. Silmäilyn perusteella esimerkiksi Minna Canthin Hanna (1886) ja Arvid Järnefeltin Helena (1902) sisältävät pidemmän kuvauksen ripille pääsystä.

Tietokirjallisuuden puolelta esimerkiksi seuraava teos kuvaa rippikoulun järjestämistä historiallisesta näkökulmasta: Varsinais-Suomen historia. 8, 5, Varsinais-Suomen seurakuntaelämää autonomian ajalla (1809-1917).

Lähteet:

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/100791/Elsa_kuvauksia_elama…

https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/128162/Unelmiensa_uhri.pdf

https://vaski.finna.fi/Record/vaski.163815

1 ääntä

Kommentit

Tarkoittaakohan Pakkala rippikoulua ja siihen liittyvää konfirmaatiojuhlaa, vai sitä kun aikoinaan kirkossa järjestettiin ehtoollismessu (ja sen edellyttämä yleinen rippi- eli synnintunnustustilaisuus) vain muutaman kerran vuodessa ja käynneistä tehtiin maininta kunkin osallistujan kirkonkirjamerkintöihin? Nykyään rippi on vakio-osana jumalanpalveluksen alussa ja ehtoollinen lopussa lähes joka sunnuntai. Kirjoittautua ripille = ilmoittautua osallistujaksi ehtoollismessuun