Olen suhteellisen huono englannissa(sain yo kirjotuksista A:n) ja haluaisin parantaa englannin luetun ymmärtämistä. Haluaisin löytää kirjan tai kirjoja, jotka…

Kysytty

Olen suhteellisen huono englannissa(sain yo kirjotuksista A:n) ja haluaisin parantaa englannin luetun ymmärtämistä. Haluaisin löytää kirjan tai kirjoja, jotka tarjoisivat hiukan haastetta, mutta kuitenkin sellaisia että niitä on helppo lukea?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suosittelen tutustumaan ns. "easyreader" -lukemistoihin, jotka on tarkoitettu nimenomaan luetun ymmärtämisen harjoittamiseen. Kirjat ovat englannin kielisiä lyhennelmiä tutuista kaunokirjallisista teoksista ja niiden mukana on myös sanasto. Kirjoja on eri tasoisille opiskelijoille: aloittelijoista pidemmälle edenneisiin.

HelMet-kirjastojen kokoelmista löytyy esimerkiksi seuraavanlaisia "easyreder"-sarjoja:
Penguin readers, tasot 1-6.
Macmillan readers -sarjasta löytyvät seuraavat tasot: 2 beginner, 3 elementary, 4 pre-intermediate, 5 intermediate, 6 upper. Sopivan aloitustason löytämiseksi suosittelen kokeilemaan eri tasoja. Uskoisin, että voisit aloittaa tasojen keskivaiheilta, mutta itse kokeilemalla löydät parhaiten itsellesi sopivan aloitustason.

Voit tutustua näihin sarjoihin HelMetissä kirjoittamalla sarjan nimen (esim. penguin readers) Teoksen nimi -hakuun. Saat hakutulokseksi listan eri tasoista. Klikkaamalla haluamasi tason päällä, näet minkälaisia kirjoja kyseinen taso sisältää. Jos haluamaasi teosta ei ole lähikirjastossasi, voit varata sen (tähän tarvitset kirjastokorttisi numeron ja nelinumeroisen tunnusluvun). Tarkempia ohjeita saat kirjastosta tai HelMetin Ohje-sivulta.

Muutamia muitakin "easyreder" -sarjoja löytyy kirjastoista. Voit hakea kaikkia näitä lukemistoja HelMetissä kirjoittamalla vapaan sanahaun kenttään: lukemistot englannin kieli
Klikkaa sitten Hae tai paina Enter. Selailun helpottamiseksi, voit järjestää haun esimerkiksi uutuusjärjestykseen klikkaamalla valitse järjestys vaihtoehdoista julkaisuvuoden.

Samoista sarjoista on saatavilla myös muutamia cd-äänikirjoja, joiden mukana tulee myös kirja. Nämä löytyvät HelMetistä esimerkiksi seuraavalla haulla:
- kirjoita vapaan sanahaun hakukenttään hakusanat: lukemistot äänikirjat
- klikkaa sitten Tarkenna hakua ja rajaa haku CD-levyihin ja englannin kieleen.
Tavallisia englannin kielisiä äänikirjoja voit hakea samanlaisin rajauksin. Korvaa kuitenkin lukemistot hakusana esimerkiksi sanalla jännityskirjallisuus. Jos haet pelkästään äänikirjat-hakusanalla, hakutuloksesta tulee liian suuri. Lisää hakuvinkkejä löydät Ohje-sivulta.