Olen soittanut rumpuja joskus yläasteella kauan sitten, muuten minulla ei ole minkäänlaista kokemusta soittimista tai soittamisesta. Sain lahjaksi arabialaisen…

Kysytty

Olen soittanut rumpuja joskus yläasteella kauan sitten, muuten minulla ei ole minkäänlaista kokemusta soittimista tai soittamisesta. Sain lahjaksi arabialaisen luutun (oud), ja nyt olenkin koittanut etsiä jotain hyviä videoita tai sivustoja (lähinnä englanniksi) oudin soiton opetuksesta. En ole onnistunut löytämään mitään hyvää sivustoa.Onko jotain suosituksia? En tiedä nuoteistakaan mitään, olen siis aivan täysin ummikko ja aloittelija, jonka vuoksi soittamisen opettelemisen aloittamista on hankala lähestyä. Paras varmasti olisi löytää opettaja. Onko pääkaupunkiseudulla jotain hyvää arabialaisen luutun soittajaa / opettajaa? Voiko ehkä Hesingin Kirjasto 10:stä saada opastusta tai neuvoja soiton alkeisiin, nuottien tulkitsemiseen ym.? Olisiko siellä ehkä jopa kirja aiheesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastoissa (Kirjasto 10:ssä) on kirja oud-soittimen harjoitteluun:

The basics of oud / written and arranged for oud, etudes and plucking exercises by Marina Toshich

Kirjaa kuvaillaan näin: "Opas arabialaiseen viritykseen perustuvaan ūdin soittoon. (Soveltuu myös turkkilaiseen viritykseen.) Historiaa, musiikin teoriaa, harjoituksia, esimerkkejä, tyyliesimerkkejä eri puolilta Etu-Aasiaa. Mukana Internet-osoite, josta voi ladata opetusvideon"

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb2255283__Sluuttusoittimet_…

Videoita oudin harjoitteluun löytyy alta:

https://www.google.fi/search?q=ud&rls=com.microsoft:fi-FI&ie=UTF-8&oe=U…

Soitonopettajaa emme onnistuneet löytämään. Kannattaa ottaa yhteyttä Maailman musiikin keskukseen, sieltä löytyy paras asiantuntemus:

http://www.globalmusic.fi/fi/yhteystiedot