Keneltä saa luvan runon käyttöön ja sävellyksen julkaisemiseen?

Kysytty

Olen säveltänyt Aaro Hellaakosken runon, nimeltään muistaakseni 'Tanssin jälkeen', "Sammui hanurin luritus, sammui tähti ..."
Keneltä voin saada luvan runon käyttöön ja sävellyksen julkaisemiseen?

Vastaus

Vastattu

Lupia tekstien käyttöön myöntää Sanasto, jonka sivut löytyvät osoitteessa https://www.sanasto.fi. Sanasto on kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö, jonka toiminta perustuu siihen, että tekijänoikeuksien haltijat oikeuttavat Sanaston antamaan lupia teosten käyttöön ja Sanasto vastaavasti tilittää niistä saadut tulot oikeuksien omistajille.

Tekijänoikeudet ovat voimassa, kunnes on kulunut 70 vuotta tekijän kuolemasta (tekijänoikeuslaki 43 §). Hellaakoski kuoli vuonna 1952, joten vajaan neljän vuoden kuluttua julkaisemiseen ei tarvita enää erillistä lupaa. Toistaiseksi lupa siis kuitenkin tarvitaan tekstin julkaisuun.