Olen sairastunut enkä pääse noutamaan varaamani aineistoa. Voinko valtuuttaa toisen hakemaan kirjani? Mitä tietoja tarvitaan valtakirjaan?

Kysytty

Olen sairastunut enkä pääse noutamaan varaamani aineistoa. Voinko valtuuttaa toisen hakemaan kirjani? Mitä tietoja tarvitaan valtakirjaan?

Vastaus

Vastattu

Toinen henkilö voi noutaa varauksen puolestasi. Voit valtuuttaa hänet lainaamaan aineiston kortillesi. Tällöin hänellä pitää olla valtakirja, josta käy ilmi hänen koko nimensä ja henkilötunnuksensa. Muistuta häntä siitä, että hänellä pitää olla henkilötodistus mukana. Voit mainita valtakirjassa myös lainattavan teoksen (tai teosten) nimen.

Varauksen noutava henkilö voi myös lainata aineiston omalle kortilleen. Tällöin ei siis tarvita valtakirjaa.Tässä tapauksessa lainaus ei ole mahdollista automaatilla, vaan lainaus tapahtuu palvelutiskillä. Kerro tässä tapauksessa, mikä on varauksen viimeinen noutopäivä ja mistä teoksesta on kyse, jotta varaus löytyy varaushyllystä.

https://www.helmet.fi/fi-FI