Olen saanut ristiriitaista tietoa siitä, saako Suomen presidentti ajaa autoa vai ei.

Kysytty

Olen saanut ristiriitaista tietoa siitä, saako Suomen presidentti ajaa autoa vai ei.
Vappuna oli uutinen, jossa Niinistö kertoi olleensa auton ratissa vappuajelulla. Sitten olen kuullut myös sanottavan, että laki ei estä presidenttiä ajamasta autoa, vaan se on vain käytäntö, että presidentillä on kuljettaja, ja että Niinistö ajaisi taloonsa itse siten, että turvamiehet tulevat perässä toisella autolla. Eli miten asia siis on? Eikös kuitenkin Yhdysvalloissa ole niin, että presidentti ei saa missään tapauksessa ajaa mitään autoa eikä mennä minkään muun auton kuin virka-autonsa kyytiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtioneuvoston kansliasta ja presidentin kansliasta saatujen tietojen mukaan

- ministereiden vapaa-aikana tapahtuvaa autoilua ei ole rajoitettu.

- presidentti: missään ei ole kielletty presidentin autolla ajoa. Hän voi myös mennä muunkin auton kyytiin kuin virka-auton. Junalla matkustus ei vaadi erikoisvaunua. Presidentti voi ajaa autoa julkisella tiellä.

Tarpeen mukaan voitte kysyä asiaa suoraan tasavallan presidentin kansliasta, jonne sähköpostiosoite on kirjaamo@tpk.fi