Olen saanut kirjan ELÄMÄN HAVINOITA. Kuvauksia kansamme elämästä. Kirjoittanut P. Päivärinta. Porvoo 1909 Werner Södeström kirjapaino. Osaisitteko kertoa…

Kysytty

Olen saanut kirjan ELÄMÄN HAVINOITA.
Kuvauksia kansamme elämästä.
Kirjoittanut P. Päivärinta.
Porvoo 1909 Werner Södeström kirjapaino.

Osaisitteko kertoa hänestä ja historiastaan kirjallisella saralla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pietari Päivärinta (1827 - 1913) oli aikansa suosituin kirjailija sekä Suomen ensimmäinen ja tunnetuin kansankirjailija (=itseoppinut kirjailija). Teoksissaan hän kuvasi keskipohjalaista kansanelämää. Lisäksi Päivärinta oli valtiopäivämies, lukkari, välskäri, maanviljelijä, musiikinopettaja ja näkyvä kunnallinen luottamusmies sekä yleensäkin omana aikanaan hyvin tunnettu henkilö. Päivärinnalta ilmestyi 32 teosta ja lisäksi kertomuksia, joita julkaistiin erilaisissa sanoma- ja aikakauslehdissä, kalentereissa ja albumeissa. Hänen tunnetuimmat teoksensa ilmestyivät 1880-luvulla. Päivärinnan teoksia on käännetty ainakin 13 kielelle.

Lähteet:
http://www.pietaripaivarinta.fi/
http://www.kirjastovirma.net/henkilogalleria/P%C3%A4iv%C3%A4rinta_Pieta…

Kirjastosta voit lainata lisää lukemista, esim.:
- Aleksis Kivestä Martti Merenmaahan : suomalaisten kirjailijain elämäkertoja, WSOY 1954
- Havu, Ilmari: Pietari Päivärinta, WSOY 1921
- Lassila, Pertti: Syvistä riveistä : kansankirjailija, sivistyneistö ja kirjallisuus 1800-luvulla, Gaudeamus 2008
- Teperi, Jouko: Elämää maaseudulla sata vuotta sitten : suomalainen yhteiskunta Pietari Päivärinnan kuvaamana, WSOY 1986
- Karheita kertomuksia : itseoppineiden omaelämäkertoja 1800-luvun Suomesta, SKS 2002