Olen rakennusalalla töissä ja täällä on edelleen käytäntö viettää uusille työntekijöille sarven kolistajaisia eli sarvikaisia. Haluaisinkin nyt tietoa mistä…

Kysytty

Hei,
olen rakennusalalla töissä ja täällä on edelleen käytäntö viettää uusille työntekijöille sarven kolistajaisia eli sarvikaisia. Haluaisinkin nyt tietoa mistä moinen perinne juontaa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt tietoja sarvikaisista kirjastossa käytössä olevista tietolähteistä. Ehdotamme tutustumista seuraavaan HelMet -kirjastosta löytyvään teokseen: Kiiski, Timo: Talotarinoita Suomesta : asumisen arkea ja juhlaa valokuvin ja tarinoin. Karisto, 2006. Ehkä tuossa teoksessa on jotain myös sarvikaisista. Kysy kirjastosta teosta.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuralla on tiedonhakupalveluita joita voi käyttää alla näkyvien yhteystietojen kautta. Tiedän että siellä on kerätty myös rakentamiseen liittyvää perinnettä. Olen lähes varma että sieltä löytyy tietoja myös sarvikaisista. Heille voi lähettää kysymyksen seuraavaan sähköpostiosoitteeseen:

kansanrunousarkisto@finlit.fi,

Heiltä voi kysyä myös puhelimitse
- kirjaston tietopalvelu 0201 131 272
- kansanrunousarkiston tietopalvelu 0201 131 240
- kirjallisuusarkiston tietopalvelu 0201 131 262
- SKS:n vaihde 0201 131 231.

http://www.finlit.fi/