Olen pysyvästi ulkomailla asuva suomalainen. Minulla ei ole kirjastokorttia. Voinko saada sellaisen, ja voinko lainata esimerkiksi audiokirjoja?

Kysytty

Hei,

Olen pysyvästi ulkomailla asuva suomalainen. Minulla ei ole kirjastokorttia. Voinko saada sellaisen, ja voinko lainata esimerkiksi audiokirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastokortin saa aina johonkin tiettyyn kirjastoon tai kirjastokimppaan. Esim. pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoilla (Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kirjastot) on oma, yhteinen kirjastokorttinsa. Kortin haltia voi kortin numerolla ja pin-koodilla käyttää kirjaston palveluja, mm. lainata e-äänikirjoja.

Kirjastokortin saa normaalioloissa menemällä johonkin alueen kirjastoista. Mukana on oltava kirjaston hyväksymä voimassaoleva henkilötodistus. Kirjastokortin myöntämiseen tarvitaan Suomessa oleva osoite.

Nyt koronaviruksen aikana, kirjastojen ollessa kiinni, joihinkin kirjastoihin voi saada tilapäisen e-kirjastokortin. Tietoa tästä löytyy kirjastojen sivuilta.

Esimerkiksi Helmet-kirjastoihin voi pyytää e-aineistojen käyttöä varten tilapäisen e-kirjastokortin/asiointitunnuksen osoitteesta ekortti@helmetkirjasto.fi

On olemassa myös monia vapaasti käytettäviä, verkossa toimivia kirjallisuuspalveluja. Joukossa on myös äänikirjoja. Tietoa lisää kirjastot.fi-sivuilta:

http://ekirjasto.kirjastot.fi/vapaasti-saatavilla