Olen puolisoni kanssa saamassa perheenlisäystä ensi vuoden aikana ja erilaiset pitkän tähtäimen säästämisvaihtoehdot lapselle ovat alkaneet kiinnostamaan. …

Kysytty

Olen puolisoni kanssa saamassa perheenlisäystä ensi vuoden aikana ja erilaiset pitkän tähtäimen säästämisvaihtoehdot lapselle ovat alkaneet kiinnostamaan.

Kysyisinkin aiheeseen liittyen, että onko olemassa suomen- tai englanninkielistä kirjallisuutta, joka käsittelisi nimenomaan lapselle säästämistä ja ehkä siinä sivussa talouskasvatusta tai taloustaitojen opettamista alaikäiselle.

Tiedän, että erilaisia suomenkielisiä sijoituskirjoja yms. on totta kai olemassa pitkä lista, mutta olisin kiinnostunut teoksista, jotka käsittelevät aihetta nimenomaan tästä näkökulmasta.

Olen lukenut aiheesta perustietoa pankkien verkkosivuilta ja eri nettilähteistä eli ymmärrän kyllä periaatteessa perusasiat aiheesta, mutta etsisin teosta, jossa noihin samoihin juttuihin voisi paneutua hieman syvemmin.

Varsinkin tuo talouskasvatuspuoli kiinnostaa, mutta en tiedä, meneekö se sitten hieman aiheesta sivuun. Onko toiveajattelua löytää yksi teos, jossa säästäminen/sijoittaminen ja talouskasvatus käsiteltäisiin kaikki yhdessä paketissa?

Nina Nordlundin kirjoittaman ”Lapset ja raha – Talouskasvatuksen aakkoset vanhemmille” jo löysinkin, mutta sen jälkeen iski tenkkapoo.

Onko vastaavia teoksia muita? Teosten olisi hyvä olla sellaisia, jotka sopivat aloittelijalle.

Kiitos ja mukavaa alkavaa vuotta.

Vastaus

Vastattu

Kaivatut teemat yhdeksi käteväksi oppaaksi yhdistävänä teoksena voisi ehkä ajatella Nina Nordlundin teosta Lapset ja raha : talouskasvatuksen aakkoset vanhemmille. Se käsittelee sekä talousasioiden opettamista lapsille (taaperoikäisestä itsenäistyvään) että lapselle säästämisen ja sijoittamisen perusperiaatteita verotehokkuutta unohtamatta. Erona toivottuun on tosin se, että Nordlundin aiheena on ensisijaisesti talouskasvatus, ja lapselle säästäminen käsitellään siinä sivussa.

Lapselle säästämiseen keskittyviä teoksia on toistaiseksi julkaistu vähänlaisesti. Tavallisimmin tähän liittyviä kysymyksiä käsitellään sijoitusaiheisessa kirjallisuudessa yhtenä osa-alueena; esimerkkinä mainittakoon vaikkapa Merja Mähkän tuore Rahastokirja vasta-alkajille ja niille jotka haluavat päästä sijoittamisessa helpolla. Lehtiartikkeleita lapselle säästämisestä löytyy jo vähän runsaammin. Muutama opinnäytetyökin aiheesta näyttää tehdyn (Finna | AMK-opinnäytetyöt).