Olen pitkään yrittänyt muistaa lapsena lukemaani kirjaa...

Kysytty

Olen pitkään yrittänyt muistaa lapsena lukemaani kirjaa, mutta ainoat seikat mitä muistan, ovat:
Päähenkilöitä on muistaakseni kaksi, pienikokoisia, eivät tainneet olla ihmisiä. Ehkä eläviä leluja? Urpo ja Turpo -kirjoja olen yrittänyt penkoa, mutta ei ole osunut.
Tarinan pahis on huomattavasti edellämainittuja suurikokoisempi, pitkä ja laiha, kenties ihminen. Nimi on muistaakseni Sarato (tai ainakin hyvin samankaltainen kuin Taikahuilu-oopperan Sarastro). Hänellä oli leijonanharjaa muistuttava tukka.
Olen lukenut kirjaa 1980-90-lukujen vaihteessa.
Mahtaisiko löytyä näillä tiedoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä Carola Sandbackan Satu sarastron tiestä, Kirjasampo:

"Romaanin päähenkilö Corlinna, nuori tyttö, saa satumaan suurshamaanilta Saratrolta tehtävän, josta tytön on otettava selko. Sarastro ei voi sitä selostaa. Corlinna saa kuitenkin oppaakseen siivekkään hevosen Pietamoren, joka vie hänet vaellukselle maailmaan, kohtaamaan eri henkilöitä. Hän tapaa uhmakkaan taistelijan Malcorin, Loitto-nimisen erakkovanhuksen ja auringonsisar Nidzjeman."

Toinen vaihtoehto on Christina Anderssonin kuvakirja Tiikeri Lukas.

"Kangastiikeri Luukas on saanut tarpeekseen Milla-nukesta, se pakkaa matkalaukkunsa ja lähtee. Metsässä se kohtaa Tintin, puukeijun, sekä kauhean jättiläisen, Saraton, joka ottaa heidät vangeikseen. Pian paljastuu, että Sarato on vanginnut muitakin: se on riistänyt uhreiltaan muistin ja muuttanut nämä patsaiksi puistoonsa. Jännittävän seikkailun jälkeen asiat järjestyvät, patsaat vapautetaan ja Sarato muuttuu kunnon mieheksi; selviää, että jättiläinen on ollut vain arka ja ujo eikä ole osannut käyttäytyä oikein. - Keltainen kansi, kuvassa suuri vehreä puu josta Luukas ja muut oliot kurkistavat. (Lastenkirjainstituutti)”

 https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fdata.kirjasampo.fi%252FabstractWork_9118951422

2 ääntä

Kommentit

Veikkaan että haettu kirja on Christina Anderssonin Tiikeri Luukas (1986). Tarinassa ilkeä Sarato kaappaa lelutiikeri Luukkaan ja puukeiju Tintin vangeikseen.