Otsikko
Olen pian lähdössä rekkakuskikoulutukseen. Ennen ajokorttilupahakemuksen jättämistä Ajovarman toimipaikkaan hakijalta edellytetään passikuvia ja…

Kysytty

Moi. Olen pian lähdössä rekkakuskikoulutukseen. Ennen ajokorttilupahakemuksen jättämistä Ajovarman toimipaikkaan hakijalta edellytetään passikuvia ja lääkärintodistusta terveydentilassa. Minä uusin hiljattain henkilökorttini. Onko Ajovarmalla mahdollisuus täten löytää passikuvani sähköisesti järjestelmästä? Entä kelpaako alle kolme vuotta sitten suoritetussa työhöntulolääkärintarkastuksessa saatu todistus?

Vastaus

Vastattu

Hei!

Traficomin Ajokortti-info.fi -sivustolla https://www.ajokortti-info.fi/fi/ajokortin-hankkiminen/ajokorttilupa on ohjeet ajokorttilupahakemuksen liitteistä, kuten passikuvista ja lääkärinlausunnosta. Sivustolla sanotaan seuraavasti:

Passikuvista

2 passikuvaa. Jos sinulla on kuitenkin voimassa oleva suomalainen passi tai henkilökortti, et tarvitse uusia passikuvia ajokorttia varten. Et tarvitse kuvia myöskään, jos olet toimittanut valokuvat ajo-, kuljettaja- tai ammattipätevyyskorttia tai ADR- tai taksinkuljettajan ajolupaa varten 1.1.2013 tai sen jälkeen.

Huom. valokuvaamosta saatua kuvakoodia ei voi hyödyntää ajokorttia haettaessa. Traficom voi hyödyntää poliisille sähköisesti toimitettuja passikuvia vasta sen jälkeen, kun niitä on käytetty passiin tai henkilökorttiin.

Lääkärinlausunnosta

Lääkärinlausunto, huomioiden kuitenkin seuraavat poikkeukset:

Hakiessasi ajokorttilupaa ensimmäistä ryhmän 1 (AM/120, AM/121, T, A1, A2, A, B ja BE) ajokorttia varten voit halutessasi antaa vakuutuksen omasta terveydentilastasi. Tällöin et tarvitse lääkärinlausuntoa hakemuksen liitteeksi.

Mikäli sinulla on voimassa oleva ajokortti ja haluat korottaa ajo-oikeuttasi ryhmän 1 (AM/120, AM/121, T, A1, A2, A, B ja/tai BE) tai ryhmän 2 (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D ja/tai DE) sisällä, et tarvitse lääkärinlausuntoa.

Jos olet alle 44,5-vuotias voimassa olevan ryhmän 2 ajokortin uudistaja, et tarvitse lääkärinlausuntoa.

Jos sinulla on ryhmän 1 ajokortti ja uudistat ajokorttisi viimeistään 70-vuotispäivänäsi, et tarvitse lääkärinlausuntoa.

Puolustusvoimissa suoritetun kuljettajantutkinnon perusteella voit hakea ajokorttiluvalla ajo-oikeuteesi korotusta ilman tutkintovaatimusta. Sinun tulee toimittaa ajokorttilupahakemuksen liitteenä puolustusvoimien tutkintotodistus, joka on annettu enintään 3 vuotta aikaisemmin. Tällöin et tarvitse myöskään lääkärinlausuntoa hakemuksen liitteeksi.

Moottoripyöräluokkaa korotettaessa kuljettajaopetuksella sinun tulee esittää opetustodistus hakiessasi ajokorttilupaa

HUOM! Lääkärinlausunto tulee antaa Lääkärinlausunto ajokyvystä(F122) -lomakkeella. Millään muulla lääkärinlausuntolomakkeella annettua lausuntoa ei voida hyväksyä ajokorttilupaa haettaessa.

Lääkäreillä on Lääkärinlausunto ajokyvystä (F122) -lomakkeita käytössään. Varmista, että saat lääkäriltä oikeanlaisen lomakkeen.

Jos sinulla on ryhmän 1 ajokortti ja haet ajokorttilupaa ryhmän 2 (linja- tai kuorma-auto) ajokorttia varten, tarvitset aina lääkärinlausunnon ajokyvystä (F122).

Erikoisalan lääkärinlausunto –lomaketta (F127) ei hyväksytä ajokorttilupahakemuksen liitteenä.

Ohjeista voisi päätellä, että Traficom voisi hyödyntää henkilökortissasi käytettyjä passikuvia. Lisäksi voisi päätellä, että työhöntulolääkärintarkastuksessa saatu todistus ei kelpaisi lääkärinlausunnoksi ajokorttilupahakemukseen, vaan siihen tarvitaan oma erillinen oikealla lomakkeella annettu lääkärinlausunto.

Kannattaa varmistaa asia vielä ottamalla yhteyttä Ajovarman asiakaspalveluun.

Ajovarman asiakaspalvelun yhteystiedot:

Ajanvaraus ja neuvonta-asiat puh. 075 323 9999 (puhelun hinta: pvm/mpm) ma-pe klo 8-15.45 tai sähköpostilla tiedustelut(at)ajovarma.fi.