Onko nykyisellä aikakaudella nimeä?

Kysytty

Olen oppinut monista esihistoriaa käsittelevistä ohjelmista joidenkin aikakausien nimiä. Siluurikausi, Liitukausi, Pleistoseenikausi ja semmosista. Onko "nykyisellä" aikakaudella nimeä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Siluurikausi, liitukausi ja pleistoseenikausi ovat kaikki geologisia aikakausia. Siluurikausi ja liitukausi ovat geologisia kausia, ja pleistoseenikausi on geologinen epookki. Geologinen ajanlasku perustuu geologisten muodostumien tutkimiseen sekä ajoittamiseen (stratigrafia), ja sitä käytetään etenkin geologiassa ja paleontologiassa. Geologisten ajanjaksojen pituus saattaa olla useita miljoonia vuosia. Nämä ajanjaksot luokitellaan suuruusjärjestyksessä eoneihin, maailmankausiin, kausiin ja epookkeihin. Myös epookit voidaan jakaa lyhyempiin ajanjaksoihin.

Nykyistä maailmankautta kutsutaan kenotsooiseksi maailmankaudeksi. Sen katsotaan alkaneen liitukauden lopulla tapahtuneen joukkosukupuuton jälkeen noin 65 miljoona vuotta sitten. Kenotsooista maailmankautta on leimannut nisäkkäiden kehitys ja runsastuminen. Tällä maailmankaudella myös mantereet ovat siirtyneet nykyisille paikoilleen.

Nykyistä kautta taas kutsutaan kvartäärikaudeksi, jonka katsotaan alkaneen noin 2,6 miljoonaa vuotta sitten. Kvartäärikaudella maapallon ilmasto on muuttunut epävakaaksi, jolloin ilmaston lämpenemiset ja kylmenemiset vuorottelevat. Kvartäärikautta onkin kutsuttu myös jääkausien ajaksi.

Nykyistä epookkia kutsutaan holoseeniksi, ja sen katsotaan alkaneen viimeisen jääkauden päätyttyä noin 10 000 vuotta sitten. Holoseenikaudelle keskeistä on ollut nykyihmisen nopea kehitys ja vaikutus maapallon ympäristöön. Holoseenikauden aikana on myös alkanut eläin- ja kasvilajien suuri joukkotuhoaalto, joka on johtunut suurelta osin ihmisen toiminnasta. Jotkut tutkijat ovat myös esittäneet, että maapallo on jo siirtynyt uuteen geologiseen epookkiin, antroposeeniin. Näiden tutkijoiden mukaan antroposeeni epookki alkoi teollistumisen myötä (1800- tai 1900-luvulla), kun ihmisen toiminta alkoi vaikuttaa laajasti ja perustavanlaatuisesti maapallon luontoon.

Lähteet

Carrington, Damian: "The Anthropocene epoch: scientists declare dawn of human-influenced age." The Guardian. 29.8.2016. https://www.theguardian.com/environment/2016/aug/29/declare-anthropocen… (viitattu 19.5.2020)

Geological Society of America: GSA Geologic Time Scale. https://www.geosociety.org/GSA/Education_Careers/Geologic_Time_Scale/GS… (viitattu 19.5.2020)

Turunen, Mikko: "Geologia ja aika". Geologia.fi. 9.7.2018. http://www.geologia.fi/index.php/2018/07/09/geologia-ja-aika/ (viitattu 19.5.2020)

Tiedeykkönen: "Antroposeeni, uusi geologinen aikakausi, on alkanut – nyt ihminen mullistaa maapalloa". Yle Areena. 10.11.2017. https://areena.yle.fi/1-4232458 (viitattu 19.5.2020)

University of Colorado Museum of Natural History: Geologic Time Scale. https://www.colorado.edu/cumuseum/programs/schools-and-groups/fossils-c… (viitattu 19.5.2020)