Olen opettaja ja olisin kiinnostunut aloitteleville (3-6. Lk) kielenoppijoille suunnatuista englannin, ruotsin ja saksankielisistä kirjoista. Olen jossain…

Kysytty

Hei,

Olen opettaja ja olisin kiinnostunut aloitteleville (3-6. Lk) kielenoppijoille suunnatuista englannin, ruotsin ja saksankielisistä kirjoista. Olen jossain törmännyt sellaisiin kirjoihin, jotka oli pisteytetty vaikeustason mukaan. Kirjan takana luki sanamäärä, joka viittasi siihen sanavarastoon, joka lukijalla kirjan kielessä oli.

Onko teillä tietoa, miten saisin käsiini vastaavia kirjoja?

Terveisin, Emmi Salvanto

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löydät Helmet-tietokannasta englannin- ja saksankielisiä kielenopiskelijalle tarkoitettuja kirjoja, kun haet hakusanoilla helppolukuiset kirjat ja saksan kieli tai helppolukuiset kirja ja englannin kieli. Luettelointitiedoissa vaikeustaso on yleensä ilmaistu Eurooppalainen viitekehys - järjestelmän mukaisesti. Kirjojen takakansissa saattaa olla viittaus sanamäärään, jonka käyttö edellyttää.

Ruotsinkielisiä helppolukuisia voit etsiä Helmet-tietokannasta hakusanayhdistelmällä lättlästa böcker. Jos rajaat haun niin, otat mukaan vain kielet, kielikurssit -osakokoelmaan kuuluvat aineistot (Kokoelmat otsikon alta), saat hakuun mukaan vain sellaisia helppolukuisia, jotka on suunnattu nimenomaan kielenopiskelijalle. Eikä esimerkiksi lapselle, joka lukee ensimmäisiä kirjoja ädinkielellään.